Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trötta förare ska stoppas

Annons

Var sjätte bilist har nickat till bakom ratten. Att vara påtagligt trött som förare är straffbart, men vid olyckor erkänner få trötthet som orsak. Nu ska en expertgrupp ta fram metoder för att mäta - och bevisa - trötthet.

Blicken blir suddig, ögonlocken tunga och koncentrationsförmågan sämre. Trots att nästan alla trötta bilförare är medvetna om att de är trötta så kör de vidare.

Det är inte ovanligt att folk har somnat eller varit nära att somna bakom ratten, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Som 0,8 promille

Förra årets trafiksäkerhetsenkät från verket visar att 15,6 procent uppger att de har somnat eller nästan somnad vid ratten. För bilister mellan 20 och 24 år var siffran 21,8.

Att vara uttröttad när man kör är olagligt enligt trafikförordningen. Det räknas som vårdslöshet i trafiken och är straffbart - och går att jämföra med att ha 0,8 promille alkohol i blodet.

Tidigare forskning har visat att sömnighet hos förare är närvarande i runt 20 procent av alla bilolyckor. Men nästan ingen erkänner att de varit för trötta, skriver Dagens Nyheter, och under de senaste tio åren har bara två förare fällts för trötthet enligt tidningen Vi Bilägare.

Svårt att mäta

En expertgrupp har tillsatts och ska ta fram metoder för att bevisa när en förare varit så trött att det är farligt att köra. Syftet är delvis att ge polis och åklagare bättre möjligheter att kunna döma sömniga bilister.

Det handlar också om att kartlägga och mäta förekomsten av sömn ute i trafiken, säger Tingvall.

Gruppen består av representanter för Transportstyrelsen, Trafikverket, polis, åklagare, Stressforskningsinstitutet och Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Det finns vissa tekniska trix och vi ska undersöka möjligheterna, säger Jan Hedner som är professor i sömnrelaterade sjukdomar vid Sahlgrenska.

Mer läsning

Annons