Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidigare vd:n – så löser man vinterns stora tågproblem

Annons
Tågkompaniet och andra tågbolag kör en haltande verksamhet, som andra har lösningarna på, skriver Björn Sundelin, bland annat tidigare vd Din Tur och  tidigare chefsupphandlare Rikstrafiken.

Angående problemen med tågtrafiken.

Hörde Tågkompaniets vd Mats Gustavsson på lokalradion redogöra för problemen med tågtrafiken. Han beskrev problemen, men sa inte i klartext var problemet sitter. För att lösa problemen måste många parter involveras. Ingen enskild part kan lösa hela problemet. En stor svårighet är därför att få många parter att samverka till en lösning. Om man benar upp de olika problemen och vem som kan lösa dem, så ser det ut på följande sätt:

■ De extremt många viltolyckorna som har sönder tågen kan lösas. Trafikverket måste bygga viltstängsel längs banan. E4:an har viltstängsel längs samma sträcka och eftersom banan långa bitar går parallellt med E4:an fastnar viltet på banan och blir påkörda.

■ De moderna tågen har motorerna på hjulen och de är därför närmare det oplogade spåret än de gamla loken som hade motorerna inbyggda ovanför hjulchassit. Trafikverket måste börja med att regelbundet ploga banan. Man slutade för 20–30 år sedan att ploga trots att det är mer nödvändigt i dag.

■ Även om man plogar spåren samlas det is under tågen och de måste avisas. I dag finns inte tillräcklig kapacitet för att avisa tågen. Norrtåg måste investera i en högre kapacitet för avisning. För att Norrtåg ska kunna investera måste de fyra regionala fullmäktigeförsamlingarna (tidigare landstingen) ge mer pengar till Norrtåg.

■ Norrtåg har inte tillräckligt med tågset för att klara trafiken med tanke på behovet av reparationer. Norrtåg måste investera i fler tågset. Beslut om och medel till dessa investeringar måste tas i de fyra regionerna.

■ Har inte Trafikverket tillräckliga resurser till viltstängsel och plogning av spåren måste staten regeringen och riksdagen tilldela mer pengar.

Så komplicerat är det att få en fungerande tågtrafik. Tågkompaniet och andra tågbolag kör därför en haltande verksamhet, som andra har lösningarna på. Staten kan inte bara bygga banor utan att ge tillräckligt med resurser för att få banan att fungera. Norrtåg tillhandahåller inte tillräckligt med tågsätt och verkstadskapacitet för att ge tågbolaget förutsättningar att bedriva en fullvärdig trafik. Så ser verkligheten ut i dag.

Björn Sundelin,

tidigare vd Din Tur

tidigare chefsupphandlare Rikstrafiken

tidigare kollektivtrafikansvarig tjänsteman Landstinget Västernorrland

Läs också:

Efter tågkaoset: Ö-viks kommunalråd kallar till möte med Norrtåg: "Situationen är mycket besvärlig"

Tomas Izaias Englund: Socialdemokraterna är Norrtågs största problem

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons