Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nätkunder lurade på beställningar

Annons

De påstår att de har Skandinaviens bästa priser på hemelektronik. Men sedan en tid tillbaka levererar de inga varor - trots att kunderna betalat.

Nu misstänks internetföretaget för grovt bedrägeri.

Företaget har tidigare fått toppbetyg på internet, både för sin service och för sina priser. Men plötsligt höll de inte längre vad de lovade. Beställda varor dök aldrig upp, trots att pengar dragits från beställarnas konton.

Fler anmälningar är på väg från polisdistrikt i resten av landet, men hur många det rör sig om är oklart.

Grovt bedrägeri

De anmälningar som på torsdagen nått Granqvists rotel gäller köp för allt mellan några tusenlappar till som mest 25 000 kronor.

Företaget går inte längre att nå per telefon och någon information på hemsidan om varför varorna inte dyker upp finns inte. Men flera missnöjda konsumenter vittnar i inlägg på sajter för prisjämförelser om att de åtminstone fått pengarna tillbaka.

Fredrik Nordquist, jurist vid Konsumenternas bank- och finansbyrå, tror att det kan bero på att pengar som reserverats från kundernas bankkort aldrig dragits av företaget.

Kontakta banken

Men att som konsument bara stillatigande vänta och hoppas på att pengarna ska komma tillbaka när man blivit snuvad på beställningen är inte att rekommendera. Även för den som inte lyckas komma fram till företaget per telefon finns det saker att göra.

Den som betalat med bankkort bör dessutom kontakta sin bank och undersöka möjligheterna att få tillbaka pengarna till kontot.

Betydligt enklare är det för den som handlat med kredit- eller betalkort och får en räkning i slutet av månaden.

Annons
Annons