Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: "För mycket Volvo i Solsidan"

/

Jag börjar tappa intresset för min favorit tv-serie Solsidan. Det blir för mycket varumärkesfixering när kultparet Fredde och Mickan har bytt från Toyota och Lexus till Volvo.

Annons

Fredde kör numera Volvos nya V60 Plug-in Hybrid och Mickan rattar nya V40 T5.

Har förståelse för att Volvo som kämpar i motvind och gör allt för att för att ta igen förlorad försäljning i en vikande konjunktur och fallande Kina-försäljning. Men att gå så långt som att tvinga tv-publiken följa Volvobilarna i knivskarpa panoreringar i HD-format är att gå för långt.

Volvos reklamfolk lär jubla men inte jag i tv-soffan, det bara irriterar så för första gången på länge missade jag ett avsnitt.

Toyota låg i framkant under 2000-talet när det gäller film- och tv-exponering. I Beckfilmerna kör Gunvald Larsson en Lexus is 200 och Martin Beck och övriga kolleger en Avensis kombi. Den exponeringen har inte berört mig mer än att bilarna alltid är blanka och fina. Polisens civila bilar brukar annars vara smutsiga och repiga.

Hur mycket pengar som Volvo har lagt upp för att få vara med i Solsidan är en hemlighet.

Pratade med Toyota Sverige informationschef Bengt Dahlström som berättar att han alltid vill läsa manus och kolla bildvinklar innan scenerna spelas in. Toyota backade i budgivningen när Volvo dök upp. Deras inställning är att den typen av närbilder som Volvo kräver på deras bilar tvärtom naggar varumärket i kanten.

Sant eller en dålig bortförklaring?

Den domen ger vi tv-tittare.

Mer läsning

Annons