Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallelujakören triggade julkänslan

/
  • Örnsköldviks Motettkör, instrumentalensemble och sångsolister under dirigenten Niklas Jansson framförde delar av Händels Messias med den avslutande Hallelujakören i Örnsköldsviks kyrka på lördagskvällen.

När Hallelujakören ur Georg Friedrich Händels juloratorium Messias får fylla kyrkorummet, så infinner sig den riktiga och äkta julkänslan.

Annons

I lördagskväll bjöd Örnsköldsviks Motettkör, solister och ensemble på den klingande härligheten inför en tyvärr liten publik.

Allsköns sång- och scenartister satsar hårt på julkonsertskonceptet och åker land och rike runt för att hålla sig på banan så länge det egna artistnamnet är i farten och förhoppningsvis drar publik till shower och konserter. Med en klassisk uppsättning som Messias blir det lite andra parametrar som gäller. Här handlar det om valda bibeltexter, tonsatta och orkestrerade av den klassiska musikens allra största mästare och tolkade av otaliga körer, sångsolister och orkestrar världen över genom seklerna. Händel, som lämnade Tyskland för England

1740 skrev det stora oratoriet på bara några få veckor, och vid uruppförandet i London 1742 reste sig kung George II och därmed alla andra vid åhörandet av den mäktiga Hallelujakören. Något som alltjämt är praxis när verket framförs i England.

Örnsköldsviks Motettkör med instrumentalensemble imponerade med ett förtjänstfullt framförande efter en uppenbarligen effektiv instudering där valda tempi kändes mer samstämmiga med solisternas intentioner än vid tidigare versioner av verket med kören. Imponerade gjorde också konsertens solister, sopranen Ann-Christin Hallgren, alten Ann-Christin Fernström, basen Dag Bergqvist och inte minst tenoren Jonas Nyström, som Ö-vikspubliken genom åren lärt känna också som en ytterligt kompetent dirigent och arrangör för Örnsköldsviks Musiksällskap.

Några satser i verket känns mer närvarande, som den fantastiska altarian med kör och en ovanligt trixig stråksats, där violinisten Nina Nilsson i synnerhet agerade medspelare i den musikaliska och musikantiska dialogen. Förutom primarien Nina Nilsson sköttes det instrumentala av Johannes Lind, Lars Stattin viola, Emma Hagström cello, Anna-Maria Wedman oboe och Kjell Janunger orgel.

Jublande körglädje kom med besked i ett flertal andra satser och finalens Halleluja-kör är och förblir en höjdpunkt i den kristna advents- och julmusiken, och lördagskvällens framförande hade både karaktär, finess och tradition i vass mix.

Greger Jacobsson

Mer läsning

Annons