Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Win-win i svensk bilsport

Annons

STCC behöver mer publik, svensk rallycross behöver hjälp att bli stora.

Sammanslagningen är en win-win.

Jag är övertygad om att seriernas popularitet kan smitta varandra, säger Bob Huzell, vd på STCC AB.

STCC:s 2013 bestod av minskade publiksiffror och kökörning med fyra blåmålade Volvos längst fram medan den nya Rally X Supercar Scandinavia 2014-serien bara har lyckats locka fem förare och två stall hittills: Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby (Volkswagen Polo) samt Sebastian Eriksson, Kevin Eriksson och Sandra Hultgren (Ford).

Bob Huzell ser samarbetet som en chans att locka tillbaka publiken.

Vi är vana med att inte ha ett enda stall klart ända fram till mars, så jag tycker vi ligger bra till nu. Racingpubliken är mellan 25 och 50 år och rallycrosspubliken 15-30, nu ser vi att det finns något för alla under våra helger. Och det är två helt olika saker. Rallycross har korta lopp och domarna tillåter mycket med kontakt. Men jag älskar racing och det kommer några förändringar som gör det attraktivare för publiken, säger han och nämner förslagen med att köra två heat per dag i stället för ett, och där det är omvänd startordning för hela fältet i det andra.

STCC-premiären körs den 9-10 maj på Knutstorp.

Mer läsning

Annons