Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvos ägare tillbakavisar rykten

Annons

Biltillverkaren Volvos kinesiske ägare Li Shufu tvivlar på företagets strategi, uppger källor i Volvo PV:s styrelse för Reuters.

Det är inte alls sant, säger Shufu i ett skriftligt uttalande till TT.

Tidigare i dag hävdade Reuters källor att ordföranden Li Shufu anser att Volvos ledning bara möter hans vision om en större och lyxigare bil på halva vägen, och att de manipulerar Li för att slippa följa hans idéer.

Enligt dem vill Volvo fokusera på bilmärkets viktigaste kännetecken under dess 87-åriga historia - säkerhet och skandinavisk stramhet i designen. Men Kina är snart Volvos största marknad, och där vill Volvo rikta in sig på premiumsegmentet, som präglas av en förkärlek för stora och lyxiga bilar.

Shufu, ordförande för Volvo PV och grundare av ägarbolaget Zhejiang Geely Holding Group, säger nu i ett skriftligt uttalande till TT att det inte finns några som helst åsiktsskillnader mellan styrelsen och Volvos ledning över den strategiska riktningen eller produktutvecklingen.

Påståenden om det motsatta är "falska och osanna", enligt honom. 3,5 år efter köpet av Volvo har båda parter tvärtom utvecklat ett nära och professionellt arbetsförhållande, och står enade kring vilken riktning bolaget ska ta och hur det ska ta sig dit, enligt honom.

"Vår styrelse och verkställande ledning är enade kring Volvos strategiska riktning. Vi är fast inställda på att leverera ambitiösa produktplaner och marknadstillväxt, med mitt fulla stöd, som kommer att säkra Volvos fortsatta framgång i den globala fordonsindustrin", säger han i uttalandet.

Li Shufu har "överhuvudtaget inga planer på att göra några förändringar i Volvo Cars ledning", och betonar att "ledningsgruppen ledd av vd Håkan Samuelsson har mitt fulla förtroende och tillit".

Tidigare i dag uttalade sig Håkan Samuelsson i frågan :

Jag tror att Li är tillräckligt självsäker för att tala om för mig när han inte är nöjd.

Samuelsson pekar på att nästa generation av modellen S80 kommer att specialanpassas till den kinesiska marknaden, men han anser inte att Volvo bör satsa på så stora motorer som exempelvis BMW 7-serien har.

Volvo måste fokusera på sina kärnvärderingar och vi bör inte härma andra, säger han till Reuters.

Volvos presschef David Ibison menar att det är "ren spekulation" att det skulle finnas osämja i styrelserummet, och pekar på att företaget är lönsamt och att försäljningen växer. I fjol steg Volvos försäljning i Kina med 46 procent.

Mer läsning

Annons