Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo satsar på skandinavisk lyx

Annons

Volvo vill fräscha upp sitt bilmärke. Skandinavisk design ska kopplas till en upplevelse av lyx.

En ny sportbil, som liknas vid ett lejon, visar vägen för kommande modeller. Men själva sportbilen är inte till salu.

Sportbilen visades vid en internationell medieträff i går, till musik av pianisten Jan Johansson. Det är en så kallad konceptbil, som inte sätts i produktion, men pekar mot bilmärkets framtid.

En ambition har varit att förena helt ny design med element från den klassiska 1960-talsmodellen P 1800, som Roger Moore körde i tv-serien Helgonet.

Bilens främre del är längre än på en vanlig Volvo. Inredningen ger också lite extra. Växelspaken är av kristallglas, instrumentpanelen är av läder och mattorna är vävda. Många knappar och reglage har ersatts av touch-kontroller på en datorskärm. Föraren ska känna sig speciell.

Miljön får också en tanke. Sportmodellen är en laddhybrid, med runt 400 hästkrafters motoreffekt.

Bilen har byggts på en plattform som Volvo Personvagnar utvecklat helt inom det egna företaget, vilket ger ny flexibilitet.

Vi har inte kunnat göra såna här bilar förut, på grund av begränsningar i plattformen. De har satt reglerna för hur man kunnat rita, säger Volvo PV:s kommunikationsdirektör Bodil Eriksson. Detta är en ny nivå av betydligt lyxigare Volvo, som vi kommer att se i framtiden. Lyx behöver inte vara glam, guld och glitter. För oss är det mera ett skandinaviskt arv. Lyx kan vara känslan av ren luft, frihet och att man verkligen trivs inne bilen. Det är den nya lyxen, tycker vi, framhåller Eriksson.

Volvos designchef Thomas Ingenlath liknar konceptbilen vid ett lejon, med smidighet, kraft och självförtroende.

Den första riktiga modellen med drag och detaljer av lejondesign blir en upplaga av suven XC 90, som väntas komma nästa år.

En detalj vi får vänja oss vid är datorskärmen, som ersätter en del vanliga reglage.

Den får bestämma interiörens utseende, säger Ingenlath.

Tanken är att fånga unga människor, som är vana vid att jobba med en skärm i många olika sammanhang.

Mer läsning

Annons