Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo säljer allt bättre i Kina

Annons

Volvos största marknad är fortfarande USA, med 61 233 bilar sålda under 2013. Men Kina ligger tätt efter. Förra året såldes 61 146 sålda bilar i landet - en ökning med 45,6 procent jämfört med 2012.

Resultatet i Kina är över förväntningarna, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars. Vi har breddat produktprogrammet i Kina, vi har ökat antalet återförsäljare. Dessutom har vi en lokal organisation på plats i Kina som förstår de kinesiska kunderna, vad de vill ha och hur vi ska sälja bilar i Kina.

Samtidigt minskade försäljningen med 10,1 procent i USA.

I USA drogs resultatet ner särskilt under november-december, som framstår som mycket låga. Men det beror på en del engångseffekter under hösten 2012, som drog upp försäljningen. Därmed framstår hösten 2013 som väldigt dålig, men det var egentligen hösten 2012 som var osedvanligt bra, säger Stefan Elfström. Kina och USA kommer att förbli våra två största marknader framöver.

I Sverige, Volvos tredje största marknad, såldes 52 260 Volvobilar i fjol. Fyra av de tio bäst säljande bilmodellerna i landet var från Volvo, vars totala inhemska marknadsandel uppgick till 20 procent.

Mer läsning

Annons