Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo PV:s forskning får nytt center

Annons

Framtidens Volvobilar ska utvecklas på ett nytt forskningscenter som i dag invigdes av näringsminister Annie Lööf i Göteborg. Centret ägs av kinesiska Geely, som också är huvudägare i Volvo PV.

Volvo vill inte precisera hur stora investeringar som gjorts, men driftskostnaden per år kommer att ligga runt, eller strax över, en halv miljard kronor.

Cirka 200 personer arbetar redan i lokalerna och målet är att ha omkring 400 heltidsanställda.

Det är en otroligt häftig känsla att få vara här. Svensk fordonsindustri har det tufft, det är en tuff global konkurrens. Men vi är också med om stora investeringar, och det är väldigt glädjande, säger näringsminister Annie Lööf.

Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson bedömer det som mycket viktigt att Geelys nya utvecklingscenter förlagts till Göteborg.

Kommunikation och IT i all ära, men "face-to-face-communication" är ganska överlägset. Man kan sätta sig ner och prata om något komplicerat problem, och lösa det. Det är jätteviktigt för oss. Det är därför vi drivit på för att Geely skulle bygga det här i Sverige. Det är en klar fördel för oss, mot om det hade legat i London, säger Håkan Samuelsson.

Geely beslöt i november 2012 att starta ett forskningscenter i Europa. Nästa steg kom snabbt. Den 21 januari 2013 togs beslutet att bygga på Lindholmen i Göteborg.

I dag, nästan exakt ett år efter beslutet, invigdes centret med namnet China Euro Vehicle Technology, förkortat Cevt. Mats Fägerhag, tidigare forskningschef på Saab Automobile, är vd.

Uppdraget har vuxit sedan beslutet togs, säger Fägerhag.

Cevt ska utveckla nya Volvo och Geely i det man benämner C-segmentet, det vill säga mindre mellanklass, ibland kallat Golfklass. Men det har också bestämts att "arkitekturen" från C-segmentet ska vidareutvecklas till en mindre Geely.

Det följer vad branschen gör i sin helhet, säger Mats Fägerhag, och tillägger att även Volkswagen och BMW nu gör mindre modeller med utgångspunkt från de större.

Mer läsning

Annons