Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo PV pekas ut som förlorare

Annons

Drygt två år efter att kinesiska Geely köpte Volvo Personvagnar döms affären ut av en expert på kinesiskt bilindustri. Michael Dunne, baserad i Hongkong, anser att Volvo är den store förloraren.

Man har inte fångat kunderna över världen som förväntades och nu sitter man med enorma kostnader och ett utspätt varumärke, säger han i en intervju med Reuters.

Geely har däremot tjänat på affären eftersom Geelybilarna fått förbättrad design och tillförlitlighet med kunskap från Volvo.

Volvos utveckling i Kina går åt fel håll. I år har försäljningen backat med över sju procent mot i fjol samtidigt som konkurrenterna ökat kraftigt.

I en analys i Wall Street Journal lyfter Michael Dunne fram att Volvo har misslyckats med att locka lyxbilsköparna i Kina eftersom en del ser Volvo som ett kinesiskt märke.

Mer läsning

Annons