Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo miljardsatsar i Sverige

Annons

Större delen av Volvo Personvagnars satsningar på 70 miljarder kronor under de kommande åren går till den nya karossfabriken i Torslanda, sade företagets nye vd Håkan Samuelsson i dag. Det är den största investeringen i anläggningen på 20 år.

Fabriken i Torslanda kommer att ha kvar samma kapacitet. Totalt kan där tillverkas 300 000 bilar per år om man kör treskift. Just nu körs dock endast tvåskift.

Några nya jobb väntas inte på grund av Volvos satsningar.

Vi säkrar de jobb vi har i dag. Volvo har 14 500 anställda i Sverige, säger Håkan Samuelsson.

Exakt vilka summor det rör sig om för fabriksutbyggnad kontra utveckling av den nya plattformen och den nya motorfamiljen vill inte Volvo berätta. Inte heller några detaljer om hur alltihop finansieras.

Det blir en balans mellan eget kassaflöde och lån, säger Håkan Samuelsson.

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven gratulerade Volvo till satsningarna i Sverige samtidigt som han tog upp det faktum att många inhyrda tvingats sluta på Volvo den senaste tiden.

För dem som får lämna produktionen är det tufft, men det är viktigt att Volvo visar framtidstro och genomför långsiktiga satsningar. Det handlar om jobb som kan säkerställas och det tillför också ny kompetens, säger han.

Löfven tycker att Volvos satsning är ett bevis för att Sverige kan konkurrera.

Det visar både självtillit och självförtroende, säger han.

I april skrev Volvo en avsiktsförklaring om kredit från den kinesiska banken China Development Bank. Förhandlingarna ska enligt Volvoledningen förhoppningsvis snart vara klara.

Lånet i Kina är en viktig pusselbit och vi hoppas att inom kort kunna komma tillbaka till det, säger Håkan Samuelsson.

Den nya motorfamiljen med endast fyrcylindriga motorer ska lanseras om ungefär ett år. Först blir det i bilar i Volvos 60-serie. Den första bilen som görs på den nya plattformen, kallad SPA, blir nästa generations XC 90 som lanseras i slutet av 2014.

Volvo PV har sedan tidigare en investeringsplan på drygt 70 miljarder kronor, under åren 2011-2015. Närmare hälften av de framtida investeringarna hamnar i Sverige.

Kostnader för produktutveckling är den större delen av investeringen i Sverige.

Ungefär en tredjedel satsas på att bygga ut fabrikerna. Främst handlar det om satsningar i den nya karossfabriken i Torslanda som ska vara färdigbyggd under andra halvåret 2013.

Även karossfabriken i Olofström och motorfabriken i Skövde får del av investeringarna. I Skövde ska de nya fyrcylindriga motorerna tillverkas.

Håkan Samuelsson ser inga skäl att ändra det långsiktiga målet att Volvo ska sälja 800 000 bilar 2020 trots att det innebär nästan en fördubbling mot nuvarande försäljning.

Målet består. Vi behöver bli större och vi kommer att bli större med en ny hemmamarknad, säger han och syftar på Volvos planerade expansion i Kina.

Samtidigt sticker han inte under stol med att han inte är nöjd med försäljningsutvecklingen i Kina hittills. Över lag måste Volvo bli bättre om man ska nå nya kunder.

Det finns stora möjligheter att stärka varumärket. Vi måste utnyttja våra möjligheter bättre, säger han.

Ekonomiskt ser det dystert ut för Volvo i år. Efter fjolårets vinst blev det förlust efter skatt första halvåret i år. Samuelsson vill inte redan nu säga att det blir en förlust för hela 2012, men konstaterar att det blir tufft att nå ett plusresultat med tanke på att försäljningen har fortsatt att minska under hösten.

Satsningen ska också lugna oroskorparna, hoppas han.

Är det någon som tror att Volvo har för avsikt att flytta till Kina kan vi stoppa de funderingarna med beskedet i dag, säger han.

Mer läsning

Annons