Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vinterkaos längs vägarna – åkeriföretagen kritiska till billiga upphandlingar: "Kan inte bli annat än katastrof"

Annons

Vintern har nyss kommit och kaos skapas på våra vägar. Lastbilar har problem med att komma fram och kör av för att vägarna är för spåriga, isiga och moddiga och alltför ofta för dåligt eller obefintligt halkbekämpade.

En ADR-transport med 40 ton väteperoxid kanade i fredags av vägen när den skulle stanna vid en rastplats efter E4 i Bjästa utanför Örnsköldsvik. Fullastad med farliga kemikalier körde den av vägen och det tog två dagar att bärga ekipaget trafiksäkert.

Vi har dessutom i vinter haft ett flertal stopp i Skulebacken där ekipage inte tar sig upp utan i stället blockerar E4 och orsakar stopp i flera timmar på grund av bärgningsarbete.

När Trafikverket gör sina upphandlingar och kräver det absolut lägsta priset, kan det inte bli annat än katastrof.

Visst ska man anpassa hastigheten efter underlaget, men är underlaget tillräckligt dåligt så räcker inte det. Här behövs det också vara ekipage som är anpassade efter arktiska förhållanden, vilket de inte alltid är. När Trafikverket gör sina upphandlingar och kräver det absolut lägsta priset, kan det inte bli annat än katastrof.

Läs också: Singelolycka med lastbil på E4 i höjd med Bjästa – läcker ut frätande vätska

Visst gör växlande temperaturer på vägbanan att snöröjning och väghållning blir en utmaning. Men många åkeriföretagare intygar att det snålas med resurserna. Ett lass sand ska räcka i åtta mil, saltlaken späds ut eller används i för kalla temperaturer, instruktioner ges om att det bara ska sandas i kurvor och i backar – alltså inte nödvändigtvis där det är halt.

Det här är naturligtvis inte ok! Inte ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vid händelsen i Bjästa var det ren tur att föraren klarade sig. Det är inte heller okej ur ett miljöperspektiv. Vinterväghållarna måste ges rätt förutsättningar så att de kan halkbekämpa på ett trafiksäkert sätt.

Så här kan det inte få fortsätta. Skulle du riskera livet för ditt jobb? Det är vad våra medlemmar gör när de transporterar råvaror till industrin och mat till städerna.

På Trafikverkets hemsida står det:

”Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Det är fastställt genom ett beslut i riksdagen. Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt.”

Det är en fråga för hela samhället att infrastrukturen fungerar alla årstider även i norra Sverige. Ska pengar få styra och äventyra allas våra liv på vägarna?

Vi vet själva, att om du köper det absolut billigaste, så får du ingen bra kvalitet. Är det verkligen nödvändigt att Trafikverket upphandlar till enbart på lägsta pris? Är våra liv inget värda?

För Plus-kunder: Räddningsledaren om den dramatiska insatsen efter lastbilsolyckan: "Kan bli så att E4 måste spärras av"

Detta gäller inte bara våra medlemmar och deras arbetsmiljö – även våra industrier behöver fungerande transporter varje dag för att produktionen ska vara rationell. Detta kräver att vårt allmänna vägnät är i bra skick – och kan användas som det är tänkt – alla dagar på året.

Det är en fråga för hela samhället att infrastrukturen fungerar alla årstider även i norra Sverige. Ska pengar få styra och äventyra allas våra liv på vägarna?

Carina Ahlfeldt,

regionchef, Sveriges Åkeriföretag Norr

Richard Ferm,

styrelseledamot, Sveriges Åkeriföretag Norr

Tord Sandin,

styrelseledamot, Sveriges Åkeriföretag Norr

 

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Läs också: Komplicerat bärgningsarbete efter lastbilsolyckan i Örnsköldsvik – E4 öppen igen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel