Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinstfall för mediejätten Schibsted

Annons

Vinsten för den norska mediekoncernen Schibsted föll under tredje kvartalet. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet tappade annonsintäkter, men ökar de digitala annonsintäkterna.

Mediekoncernen Schibsted redovisar en vinst före skatt på 33 miljoner norska kronor för tredje kvartalet i år. Motsvarande period i fjol var vinsten 338 miljoner.

Intäkterna steg till 3 654 miljoner norska kronor, jämfört med 3 524 miljoner året före.

Schibsteds Sverigeverksamhet består bland annat av Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Aftonbladets annonsintäkter från papperstidningen föll med 26 procent. Samtidigt ökade onlineintäkterna med 13 procent. Totalt minskade intäkterna med 5 procent.

Svenska Dagbladets intäkter föll med 6 procent, onlineintäkterna ökade med 14 procent. Annonsintäkterna från papperstidningen minskade med 10 procent vilket delvis uppvägdes av magasinet A perfect guide.

I norska VG och svenska Aftonbladet står nu de digitala annonsintäkterna för nästan två tredjedelar av de samlade annonsintäkterna.

"Det är uppmuntrande signaler för oss mitt i en snabb digital omställning av verksamheten", skriver vd Rolv Erik Ryssdal i rapporten.

För verksamheterna Blocket/Byt bil var intäkter i tredje kvartalet 218 miljoner norska kronor, jämfört med 196 miljoner ett år tidigare.

Mer läsning

Annons