Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ville gå ned i vikt- blev av med pengar

En Härnösandskvinna i 70-årsåldern ville gå ned i vikt och fastnade för en naturdiet som marknadsfördes på annonssidorna i Aftonbladet.
Reklamen utlovade ett gratis provpaket. Men i stället hamnade kvinnan i ett långt abonnemang.

Annons

Det den 70-åriga Härnösandskvinnan råkat ut för är inte unikt. Anmälningarna mot företag med handel och tjänster på nätet blir allt fler.

Anmälningar vittnar om att konsumenter inte förstår vad det är de köper eftersom reklamen är vilseledande och att de fastnar i avtal med oskäliga villkor som är svåra att komma ur.

– Det kan vara på plats med en varning. Många läser inte det finstilta, utan går på lockropen i reklamen, säger Jörgen Bladin, förundersökningsledare vid polisen i Härnösand.

Härnösandskvinnan ville bli av med några överflödskilon och letade efter lämpliga dieter i tidningar och på nätet innan i jul. I Aftonbladet fastnade hon för ett erbjudande för en speciell diet som utlovade säker viktnedgång.

Enligt reklamen fick man testa medlet utan kostnad, det var inga förpliktelser. Någon som passade 70-åringen. Men i stället visade sig att hon tecknat sig för abonnemang som är svårt att bryta.

I stället för ett bra och billigt erbjudande har det blivit ett dyrt abonnemang med lång uppsägningstid. Bantningsmedlet fortsätter komma regelbundet på hennes adress i Härnösand fast hon på alla sätt försökt komma ur avtalet.

Härnösandskvinnan känner sig lurad och har nu polisanmält företaget för bedrägeri.

– Hon har gått i samma fälla som många före henne. Villkoren för kampanjerbjudanden göms ofta bort i "det finstilta". Vad som ser ut som ett bra och billigt erbjudande kan bli en mycket dyr affär, säger Jörgen Bladin.