Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill visa att metanol fungerar som bilbränsle – men staten drar in stödet

För första gången i världen testkörs en bil på en blandning av bensin och svensktillverkad förnybar metanol. Under måndagen passerade bilen Västernorrland mot destinationen i Stockholm.

Annons

– Allt har fungerar över förväntan, säger energiprofessorn Rikard Gebart vid Luleå tekniska universitet

Metanolen är tillverkad av skogsrester vid Luleå tekniska universitets pilotanläggning som nyligen fått dödstöten.

För några veckor sedan kom beskedet att landets enda storskaliga pilotanläggning för forskning och framställning av flytande biodrivmedel från skogsrester förlorar sitt statliga stöd. Det låga oljepriset anses vara huvudorsaken.

– Jag tycker att det är tråkigt att vi måste avbryta satsningen men är trots det hoppfull om framtiden för tekniken. Den har bevisats fungera mycket bra, säger Rikard Gebart.

Det finns idag 250 000 etanolbilar som rullar på våra svenska vägar. Enligt Rikard Gebart kan de även tankas med metanol som har tagits fram i en helt unik process på Luleå tekniska universitet.

Tillverkningen sker genom förgasning med en blandning av svartlut. Det är en restprodukt från pappersmassatillverkning . Mixen består också av pyrolysolja som tillverkas från skogshyggesrester.

– Vi gör resan Luleå-Stockholm av två skäl. Dels för att det är problemfritt att köra en vanlig E85-bil med hög andel metanol i bensin och dels för att få upp metanol på dagordningen när man diskuterar hur vi ska uppnå en fossilfri fordonsflotta, säger Rikard Gerbat som hävdar att Sverige skulle kunna fasa ut alla fossila drivmedel och bli självförsörjande i framtiden om vi väljer fossilfria bränslen.

Men då krävs det att det byggs upp stora produktionsanäggningar, något som saknas idag.

– För att kunna komma runt all krånglig EU-byråkrati så är mitt förslag att staten bygger anläggningarna, säger Rikard Gerbert.

Forskarna i Luleå blir nu utan jobb. Rikard Gebart menar ändå att forskningsresultaten i anläggningen kommer att få stor betydelse.

– När politikerna har enats om långsiktiga skatter och andra villkor så är jag övertygad om att kommersialiseringen kommer att ta fart i Sverige, säger han.