Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktig lektid utkonkurrerad

Annons

Surftelefon, spelkonsol och bärbar dator - så lyder många önskelistor till tomten. Men tiden framför skärmarna hotar barns läsning, lärande, kreativitet och framtida relationer, hävdar experter TT talat med.

Tiden tas från andra aktiviteter som är mer utvecklande än tid vid datorn, säger Jonas Linderoth, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, som forskar om datorspel och lärande och dessutom gärna spelar själv.

De senaste åren har användningen av datorer, datorspel och andra skärmaktiviteter exploderat bland barn och unga. 2011 såldes datorspel för 1,6 miljarder kronor, enligt Dataspelsbranschen. Då är inte digital försäljning, appar och spelprenumerationer medräknade.

Enligt Stiftelsen för Internetinfrastruktur (IIS) är hälften av alla 3-åringar ute på nätet och 40 procent av 2-åringarna. Från 14 års ålder är 9 av 10 ute på nätet dagligen.

Professor Monica Rosén, också hon vid pedagogiska institutionen på Göteborgs universitet, har påvisat ett starkt samband mellan internets framväxt, minskad fritidsläsning och sämre läsförståelse.

Barnen får ett fattigare språk, kan färre ord och missar nyanser, säger Monica Rosén.

Bland de mest nedladdade apparna till mobiler och surfplattor finns massor av barnspel. Mobiler eller surfplattor sätts i händerna på barnen på bussen, på restaurangen eller närhelst barnen riskerar att bli rastlösa.

Barn nu behöver aldrig ha tråkigt, säger Jonas Linderoth som anser att det kommer påverka barns kreativitet. Det är en klyscha, men att ha tråkigt är all kreativitets fader och moder, säger han.

Mer läsning

Annons