Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi kan erbjuda barnen en innovativ skolmiljö

Annons

Svar till signaturen "Encefalon" på Allehanda.se den 21/2. Mer information med länkar finns på Ådalsskolans hemsida, under "Nyheter" och ”Svar på insändare”.

Ådalsskolans “Kramforsmodell” föreslogs av en företagare som ansåg att vi (näringslivet och Ådalsskolan) borde ha ett gemensamt namn som visar på ett framgångsrikt samarbete.

Gamification baseras på drivkrafter som använts i mer än 50 år. Om skribenten har valt hotellkedja, flygbolag eller blivit medlem i någon matvarubutik har hen utsatts för några av dessa drivkrafter. Vidare baseras Gamification på fungerande återkoppling. Dessa system har börjat användas av bilverkstäder, tandläkare och andra system i olika branscher.

Engagemang och motivation är två faktorer som det inte kan finnas för mycket av i skolan. Bristen på motivation och engagemang är en av de större utmaningarna i svensk skola. Det krävs mycket arbete för att skapa och bibehålla dessa, särskilt under tonåren. Men de kan raseras snabbt.

Ett effektivt sätt att rasera dessa två nyckelfaktorer är att klanka ner på elevernas olika initiativ, viljeinriktning och aktiviteter. Vi är särskilt stolta över att den nyligen publicerade rapporten där de skandinaviska ländernas skolmyndigheter på olika sätt är representerade, pekar ut samverkan med det lokala näringslivet och Gamification som kommande ”trender”. Vi är därmed mycket stolta över att ha dessa element redan i verksamheten och därmed kunna erbjuda barnen i Kramfors och deras föräldrar, medborgarna, en innovativ skolmiljö i världsklass.

Mikael Wiklund

Peyman Vahedi

Rektorer på Ådalsskolan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons