Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vegetariskt och hållbart inom marknadsföring

Varje dag ser jag reklam som hävdar att kött är hållbart och att ägg och komjölk är vegetabilier. Reklam­ombudsmannen har fattat två viktiga beslut för att stävja detta missbruk: Begreppet hållbart kött får inte användas alls (1607-144). Man kan förstås hävda att vissa typer av kött är värre än andra, men det är irrelevant. Jämfört med vegetabiliska alternativ är kött aldrig hållbart och alltid förkastligt. Det är till 100 procent bevisat att köttproduktion kräver mer resurser än produktion av till exempel bönor, svamp, grönsaker, frukt och bär. I Sverige används 71 procent av vår odlade mark till att producera spannmål som går till djurfoder, (Jordbruks­verket). Kalmar län, Gotland och Örebro drab­bades av torka 2016, mycket på grund av djurproduktion.

■■ För fler insändare, klicka här.

En maträtt som innehåller beståndsdelar med animaliskt ursprung får inte kallas vegetarisk (1201-13). Det är inga problem för restauranger att ändra sin dagliga vegetariska rätt så att den följer lagen, för i dag finns det fantastiska ersättningsprodukter i form av vege­tarisk grädde, ost, smör och mycket annat. Ägg och honung går också lätt att ersätta.

RO:s beslut innebär två steg i rätt riktning mot den omställning av våra matvanor som måste komma!

Peter Kalmström

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel