Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora nätproblem i Sollefteå – Telia får inte laga felet: "Är klättringsförbud i masten"

En stor tv-mast på Flugtjärnshöjden i Sollefteå är trasig – och slår ut mobiltäckningen. Boende i området kan inte ringa. "Hade vi bara haft möjlighet att klättra upp till utrustningen hade vi åtgärdat det här relativt omgående", säger Inger Gunterberg på Telias presstjänst.

Annons

Felet inträffade söndagen den 15 maj och sedan dess har Ann-Sofi Nolén i Sollefteå inte kunnat ringa eller ta emot samtal med sin mobiltelefon.

Telia har hittills inte kunnat åtgärda problemet. Den berörda masten tillhör Teracom – som har utfärdat ett tillfälligt klättringsförbud efter incidenten med mastraset i Borås.

– Jag tycker att det är rent utsagt bedrövligt. Jag har förståelse för att de är rädda för sabotage och liknande men det ska inte behöva ta så här lång tid för att få det färdiggjort, säger Ann-Sofi Nolén.

Hon är rädd för att inte kunna komma fram till SOS om något händer.

– Vi kan tvingas åka långt för att kanske få täckning om man behöver ambulans. Jag har även ett trygghetslarm och det fungerar inte fullt nu. Från årsskiftet har vi haft problem här med telefoni på olika sätt, säger Ann-Sofi Nolén.

Radio- och tv-masten som kraschats i Borås gör nu att det är förbjudet att klättra upp i andra master.

Telia uppger att det har förts en dialog med Teracom om att få tillstånd att klättra i masten.

– Innan vi har det kan vi tyvärr inte göra det. Vi har helt enkelt inte fått komma till den här masten för att åtgärda de här felen, säger Inger Gunterberg, pressansvarig.

Teracom beklagar att det dröjer.

– Det är främst av säkerhetsskäl som vi har utfärdat klättringsförbudet. Vi kommer inte att ha det längre än nödvändigt, säger Marcus Hartmann, presschef på Teracom.

Enligt honom kan det kan göras undantag vid brådskande arbeten. Då följer ledsagare från Teracom med teknikerna ut.

– Det ska våra kunder känna till. Vi informerar Telia centralt, sedan om det har gått ut till deras organisation kan jag inte svara på. Vi har haft löpande dialog med alla våra kunder den här veckan, säger Marcus Hartmann.

Mer läsning