Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spårbyte orsakar stopp i tågtrafiken söderut: "Spåret på denna sträcka är slut"

Ersättningsbussar kan tyckas tillhöra vardagen när man ska åka söderut med tåget från Sundsvall. "Spåret på denna sträcka är slut så att säga, det uppmärksammades för ett par år sedan att man upptäckt vertikala sprickor i rälsen", säger Anna-Pia Lingemyr, projektledare på Trafikverket.

Annons

För att få bättre inblick i varför det är stopp för tågtrafiken under dagtid mellan Hudiksvall och Sundsvall gav vi oss ut till en av arbetsplatserna och mötte upp Trafikverket som berättade mer om hur arbetet går till.

Läs mer: Stopp i tågtrafiken – kan påverka avgångar i Sundsvall

– Ett spårbyte innebär att vi byter både slipers och räls, samtidigt som detta så gör vi någonting som heter ballastrening, vilket innebär att man gör ren makadamen, stenen som ligger i spåret. Det som inte håller måttet byter man ut med ny, berättar Anna-Pia Lingemyr, projektledare på Trafikverket.

Anna-Pia Lingemyr från Trafikverket ser på när makadammen renas och byts ut

Projektet som är inne på sitt tredje år, samt sin tredje etapp, förväntas hålla på tills andra veckan i augusti. Senare i höst är det planerat ytterligare ett arbete på sträckan, ett arbete som måste genomföras när man har lagt nytt spår.

Läs mer: Strulig sommar väntar tågresenärer – här sker alla arbeten

– Vi kommer genomföra en neutralisering. Det innebär att man knäpper loss en sträcka för att ge den rätt temperatur och sedan snäpper man tillbaka den. Då kommer det bli stopp under dagtid i några veckor där tågoperatörerna kommer sätta in ersättningsbussar. Efter detta är spårbytet helt klart mellan Hudiksvall och Sundsvall, säger Anna-Pia Lingemyr.

En av arbetarna ser till så att allt rullar som det ska

För ett par år sedan så upptäckte man vertikala sprickor i rälsen. Denna typ av räls, som legat sedan 1970-talet, var det planerat att man ska byta ut.

– Spåret på denna sträcka är slut så att säga, det uppmärksammades för ett par år sedan att man upptäckt vertikala sprickor i rälsen. Så detta är en underhållsåtgärd som måste utföras.

Läs mer: Tågkaos på Botniabanan – resenärerna fick gå genom skogen till ersättningsbussar

Enligt Trafikverket så är tekniska livslängden på ett spår är runt trettio till fyrtio år, så att nu ska man inte behöva byta ut spåren på denna sträcka förrän mitten på 2000-talet.

– Den rälsen vi lägger nu är av en kraftigare typ än den som legat här sedan någon gång på 70-talet och det i sin tur förlänger livslängden något, berättar Håkan Johansson, platschef på Leonhard Weiss.

Här ser man tydligt de nya betongsliperserna hänga i luften under den nya rälsen

Markus Krämer, projektledare på Leonhard Weiss, ett av företagen som arbetar med spårbytet tillsammans med Trafikverket, berättar att de är väldigt tacksamma för de stora maskinerna, men att det som tar tid är för- och efterarbetet.

– Maskinerna är häftiga men de arbetar bara tre timmar om dagen, den största utmaningen är logistiken samt för- och efterarbetet. All elektronik ska kopplas tillbaka, justeringar och mätningar ska göras och sedan börjar vi om igen dagen efter. Allt måste stämma och maskinerna måste vara borta från rälsen så gods- och passagerartågen kan gå ostört under kvällen och natten.

Mer läsning