Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen medveten om bärgarnas utsatthet: "Folk visar bristande respekt"

Polisen har full förståelse för bärgningsarbetarnas utsatta position, men menar samtidigt att den är svårt att förbättra. "Det handlar om förståelse och utbildning i trafikvett", säger polisinspektör Krister Öst.

Annons

Nyligen skrev Laila Åslund, fru till bärgningsarbetaren Daniel Åslund, ett inlägg på sociala medier där hon beskrev den oro hon känner för sin make och övriga bärgares säkerhet längs med vägarna.

Bara en vecka senare blev Daniel Åslund påkörd av en bilist vid en insats på Bergsgatan i Sundsvall då han fick bilens backspegel i sidan.

Läs mer: Bärgaren har fått nog efter ny incident: "Vi kan tvingas stänga vägarna"

Krister Öst är polisinspektör på Polisen i Västernorrland. Han är väl medveten om de risker bärgningsarbetarna utsätts för.

Polisinspektör Krister Öst är medveten om bärgarnas utsatthet.

– Det är ofta trångt och folk visar bristande respekt. Jag tror att alla som jobbar utefter vägen kan intyga detta, så som asfaltsläggare och andra yrkesgrupper också. Men jag måste säga att de jobbar bra, bärgarna, säger han.

Är deras säkerhet tillräcklig?

– De löper en stor risk, men det är oerhört svårt att göra någonting åt det. Det handlar om att skapa förståelse och att sänka farten, för då hinner man se och reagera om det skulle hända något.

Läs mer: Bärgarna fruktar efter dödsolyckan: "Fler kommer att dö om inget händer"

Hur kan man göra deras arbetsmiljö bättre?

– En del saker är svåra att lösa. Både vi och de gör korta insatser för att lösa en uppgift. Hade det varit samma sträcka varje gång hade man kunnat åtgärda bristerna, men nu förväntas vi lösa ett problem och sedan återställa allt till framkomlig väg kort därpå.

Annika Schmidt är sektionschef på Arbetsmiljöverket i Sundsvall.

– Vi vet att det är farligt att jobba vid trafik. Men är det så att det inte är säkert och att någon skadas är det aldrig okej, säger hon.

Hon tillägger att de ställer krav på arbetsgivaren att göra en riskbedömning vid varje enskilt fall eftersom det ser väldigt olika ut på platserna.

– Utefter den riskbedömningen måste det vidtas åtgärder. Ibland kan det vara en raksträcka med bra sikt, då gör man bedömningen efter det. Ibland ställs TMA-fordon ut så att man måste bromsa, säger Annika Schmidt.

Läs även: Polisen medveten om bärgarnas utsatthet: "Folk visar bristande respekt"

Mer läsning

Annons