Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobilladdaren brändes sönder – smälte fast i sängbordet: "Tur att det inte började brinna"

Jimmie Nordberg, Matfors, laddade mobiltelefonen under natten. På morgonen när han vaknade hade laddaren bränts sönder, och förstört både mobilen, skalet och boken på sängbordet.

Annons

Efter att ha varit på semester på Kolmården tillsammans med familjen, kom Jimmie Nordberg hem till Sörfors, i Matfors utanför Sundsvall en söndagskväll.

När han skulle gå och lägga sig la han som vanligt mobiltelefonen på laddning på nattduksbordet, på en bok – som han gjorde de senast femton åren.

– Jag tänkte inte mer på det, men när jag tog loss den på morgonen reagerade jag på att mobilen inte blinkade eller så som den brukar. Sedan märkte jag att laddaren satt fast när jag skulle dra ur den, och när jag lyfte på telefonen så följde hela boken under med. Hela första sidan på boken och en bit in var helt sönderbränt, säger Jimmie Nordberg.

Plasthöljet som han köpt till mobilen var även det sönderbränt.

– Det var väl tur i oturen att telefonen slagits av, annars hade väl hela boken börjat brinna, säger Jimmie och fortsätter:

– Jag hann inte tänka så mycket just då på morgonen. Men sedan började jag fundera över vad som hade hänt om den inte slagits av, eller om boken skulle ha tagit eld, säger Jimmie.

Han ringde sedan till Telia, där han för bara några månader sedan köpt mobiltelefonen. Personalen han pratade med sa att han skulle ta kontakt med närmaste butik och att deras tekniker skulle göra en kontroll av mobilen.

– Nu har de tydligen lagat telefonen, men det känns väl så där. Det känns lite osäkert att få tillbaka samma, den kan ju lika gärna brinna igen, säger Jimmie.

Han har också gjort en anmälan till Konsumentverket.

Mobiltelefonen är av modellen Samsung S7 Edge, med tillhörande laddare, men Samsung känner inte igen händelsen, och har inte fått någon information från Telia.

– Ingen här hos oss har kontaktats angående det här fallet vad vi vet än, så jag kan inte kommentera det här specifika ärendet. Jag rekomenderar honom att kontakta oss personligen, säger Hanna Brenner, pressansvarig på Samsung.

Mer läsning

Annons