Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hastighetskontrollerna minskar – och MC-dödsolyckorna ökar i antal

På grund av polisbristen görs allt färre hastighetskontroller. Antalet fortkörningsböter minskar också i Sverige även om antalet fartkameror ökar. Dessutom kan en fartkamera inte fånga motorcyklar. Och nu kommer statistik som visar att antalet mc-dödsolyckor ökar.

Annons

Vi har tidigare berättat hur polisbristen gör att allt färre bötfälls för fortkörning och att antalet nykterhetskontroller minskar i länet.

Till viss del kompenseras polisens minskade närvaro i trafiken av automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK), det vill säga fartkameror. Mellan 2006 och 2007 placerades de första 700 kamerorna ut i landet och numera är de ungefär dubbelt så många.

Läs också: Antalet utandningsprov minskar dramatiskt – 2012 testades tre gånger så många förare

Men hastighetskamerorna kan inte fånga motorcyklister med hjälm på huvudet och registreringsskylten där bak.

Fartkamerorna blir fler och fler, men de lyckas inte fånga motorcyklar på grund av hjälm och registreringsskylt där bak.

– Jag kan bara konstatera att det är så. Hade det varit böter per fordon hade det varit enklare att lösa, men hastighetskamerorna kommer inte åt motorcyklister. Jag tror det finns fyra fall där motorcyklister åkt fast i en fartkamera, men fråga mig inte hur, säger Kenneth Bergquist.

Läs också: I polisbristens spår – antalet ordningsböter i länet har halverats på fem år: "Fasansfullt"

Förra året fick 575 mc-förare böter för fortkörning, vilket kan jämföras med tio år bakåt då motsvarande siffra var mer än det dubbla.

Är det en utveckling som kommer att fortsätta?

– Nej, jag tror att både när det gäller utredningar och trafikövervakning så kommer vi att se en vändning under hösten och definitivt under nästa år, säger Kenneth Bergquist.

Läs också: Polis sågar sin egen organisation: "Det här är så nära katastrof som det kan bli"

En annan oroande trend är att antalet dödsolyckor på motorcykel ökar. Under årets första sju månader dog 27 motorcyklister enligt statistik från Transportstyrelsen, vilket kan jämföras med 23 under samma period i fjol och 20 stycken under 2014.

– Tempot har ökat i trafiken och det är ingen som håller fartgränserna så noga numera, säger Nils Stridsberg, pensionär från Juniskär.

Läs också: Visste du detta? Så fungerar fartkamerorna – för dig som är inloggad

I organisationen Sveriges MotorCyklister (SMC) Västernorrland tycker dess vice ordförande Hans Hillgren att utvecklingen är olycklig.

– Men jag tror det här beror på att det har varit en bra sommar och att det därför har blivit fler mil körda på motorcykel, säger Hans Hillgren.

Och hur ser du på att antalet hastighetskontroller minskar på grund av polisbristen?

– Det är inte bra, men hastighetskontrollerna är inte det stora problemet, utan det är värre att man inte gör fler nykterhets- och drogkontroller längs vägarna, säger Hans Hillgren.

Men de hänger väl ofta ihop?

– Jo, de passar väl på att göra båda kontrollerna samtidigt, så visst är det olyckligt, säger Hans Hillgren.

När det gäller att antalet hastighetskameror blir allt fler, men att man ändå inte kan fånga mc-förare pekar Hillgren på att det är en teknisk fråga som är svår att lösa.

Mer läsning