Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urkult satsar på schysst handel: "Vi sluter cirkeln"

Ekomat, solidaritetstorg och sopsortering. Urkult har tänkt hållbart sedan starten, men hantverks- och prylmarknaden har varit en felande länk. Nu vill man sluta cirkeln och märker de marknadsstånd som säljer hållbart som "schyssta".

Annons

Det är fredag förmiddag i Näsåker. Man får nästan kryssa sig fram mellan människorna som strosar längs gatan in mot skogen och festplatsen. Utmed vägkanten står marknadsstånden på rad efter varandra. En säljer handgjorda tvålar. En annan hemsydda kläder av återvunnet tyg.

Urkults marknad börjar efter järnvägen, där villaområdet slutar och skogen tar vid, och fortsätter in mot festivalområdet. De marknadsstånd som ligger bortanför tågrälsen har arrangörerna inget ansvar för eller kontroll över.

Marknadsstånden på Urkultfestivalen är populära bland besökarna. Och festivalen är populär bland de som säljer, varje år fullbokas marknadsplatserna. Men många av de varor som säljs har en inte alltför hållbar produktionskedja. Detta är något man velat ta itu med länge, men det är inte förrän nu, under de senaste åren som det blivit verklighet. Stina Norström är marknadsansvarig för non-foodstånden på festivalen för tredje året i rad.

Läs också: Storslagen invigning med eld, sång, musik, dans och politik.

– När jag började fanns det en önskan att se över vad som säljs i stånden. Det finns många bra produkter, men det finns också sådant vi inte vill stå för. Nu ska marknaden ha lika höga krav som resten av festivalen, säger hon.

Maria Vigström och Stina Norström har tillsammans tagit fram två märkningar till marknaden. Märkningen

Därför har man nu tagit fram en egen "schyssta produkter"-märkning åt de säljare på festivalen som tänker hållbart och har miljövänliga produkter eller som inte använder sig av barnarbete, till exempel. De säljare som inte kan erbjuda hela sitt sortiment som miljövänligt eller på annat sätt hållbart blir märkta som schyssta till viss del.

– De kan bli en motivation för de som bara har några få bra produkter, säger Maria Vigström, säljare och marknadsansvarig på festivalen.

För att bli märkt med

I år är nästan hälften av marknadsstånden märkta med "schyssta produkter". Man hoppas att märkningen ska påverka och göra både säljare och kunder mer medvetna.

– Vi vill också att folk ska se märkningarna och reagera. Då kanske fler förstår att det finns oschyssta produkter också, säger Stina Norström.

Rimvydas Repečka säljer handgjort smide från Litauen.

Mer läsning

Annons