Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turistbyrån flyttar in när nya medborgarservice öppnar i Sollefteå

Ökat medborgarfokus och snabbare service.
Det och mycket annat ska prägla nya medborgarservice som öppnar i kommunhuset i Sollefteå den här veckan.

Annons

Kidane Ogbamichael, Hanna Påve, Patrik Sjöqvist, Angelica Nordin, Ann-Kristin Stenslökken, Helen Söderqvist och Åsa Olsson på nya medborgarservice i kommunhuset.

– Det här kommer att bli jättebra för medborgarna ur flera olika aspekter, säger Helen Söderqvist, verksamhetschef för medborgarservice, med övertygelse i rösten.

Läs också: Tre nya tjänster till Sollefteå när kommunen tar nytt grepp

Nya medborgarservice har även inneburit nya arbetstillfällen. De som tjänstgjorde tidigare är kvar och därutöver har de rekryterat tre nya personer.

En av många nyheter som medborgarservice innebär är att Turistbyrån flyttar in sin verksamhet och efter att det skett på fredag så ska nya verksamheten vara igång fullt ut.

– Hur vi ska arbeta utifrån ett turistiskt perspektiv vet vi inte säkert ännu, utan där inväntar vi besked från hk-dest (Höga Kusten Destinationsutveckling) som ska styra upp vilken strategi vi ska jobba efter, fortsätter Helen Söderqvist.

Det här är ett projekt som påbörjades för ett år sedan med Helen Söderqvist som ytterst ansvarig. Det är väldigt mycket som hänt under resans gång och nu är de framme vid målet:

– Det är i stort sett bara lite möbler som återstår innan allt är på plats, säger Helen som är jättenöjd så här långt med resultatet av projektet medborgarservice.

Många som besöker medborgarservice kommer att få svar direkt på enklare frågor. Söker man någon speciell person ska de få vägledning, eller hjälp att skriva enklare formulär med en frågeställan till en speciell person eller avdelning.

– Det är inte alltid helt enkelt att få tag i en person. Då kan vi bistå genom att skriva ned ärendet och sedan se till att det hamnar hos rätt handläggare. På det här sättet får vi också en statistik över vilka ärenden/frågor som förekommer mest vilket säkert kan vara till nytta i olika avseenden.

Läs också: Turistbyrån läggs ned – integreras i kommunhusets medborgarservice

Meborgarservice har även förstärkt upp språkkompetensen och de har bland annat en person i personalstyrkan som behärskar språk som arabiska, tigrinska och amhariska språket.

– Det här ären jätteresurs för oss och det här ligger ju helt i tiden, säger Helen som tillsammans med sin personal hoppas och tror att de ska få ett positivt gensvar för den nya satsningen bland medborgarna.

Alla medarbetare har genomgått flera olika utbildningar för att anpassa sig till den nya verksamheten.

Allt som allt är det sju personer som kommer att jobba inom ramarna förmedborgarservice i Sollefteå. Kommunens medborgarkontor ingår också i medborgarservice.

■ ■ För mer nyheter om Sollefteå, klicka här – och följ Allehanda.se Sollefteå på Facebook.

Mer läsning

Annons