Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordår för Zeunerts och Kopparbergs

2015 blev ett bra år för Kopparbergskoncernen, i vilken Zeunerts bryggeri i Sollefteå ingår. Resultatet blev knappt 300 miljoner kronor i vinst.
– Det är det klart bästa någonsin, säger vd Peter Bronsman.

Annons

På tisdag, den 24 maj, har Kopparbergs årsstämma. Men årsredovisningen är klar redan nu. Av den kan man utläsa att på exportmarknaden fortsätter ciderexpansionen.

– Våra huvudmarknader, England, Skottland, Wales, Nordirland och Irland har fortsatt utvecklats positivt. Där har vi trots en hård konkurrens fortsatt ta marknadsadelar, säger Bronsman i årsredovisningen.

Zeunerts Brygger i Sollefteå.

Systembolaget är naturligtvis en viktig kanal för ett bryggeri och Peter Bronsman konstaterar att koncernens varumärken inom såväl starköl som cider har toppositioner. Kopparbergs Päroncider behåller sin plats om den mest sålda starkcidern och de båda Sofieroölen, Original och Guld, är bland de sex mest sålda ölen.

Läs också: Stora stölder på Zeunerts.

Även övriga öl, som till exempel Höga Kusten och Fagerhult, båda bryggda i Sollefteå, håller sina ställningar. Höga Kusten är för övrigt Systembolagets mest sålda specialöl.

Rekordåret förklarar Bronsman med en gynnsam valutasituation, förbättrad produktionsmix, lyckade produktlanseringar och effektiviseringsvinster.

Under 2016 siktar man på en fortsatt fokusering på befintliga marknader i syfte att öka volymen och ta fler kunder. På nya marknader är ambitionen att lära konsumenterna att dricka cider.

En osäkerhetsfaktor är den framtida valutautvecklingen, med tanke på att försäljningen ökar på exportmarknaden.

Läs också: Zeunerts säger upp personal.

Mer läsning

Annons