Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpmän och företagare rasar mot Loomis pengahantering: "De stjäl pengar från oss"

Köpmän och företagare i Sollefteå är starkt kritiska till Loomis AB. Ilskan gäller Loomis hantering av deras pengar efter att de bankat dem i serviceboxen.

Annons

Mikael Axner med flera köpmän och företagare är irriterad på Loomis AB

– Det som pågår är oacceptabelt. Ibland dröjer det upp emot sju dagar från att vi bankat pengarna till dess att de finns på kontot, säger en mycket upprörd Mikael Axner, ägare av Tempobutiken i Långsele.

Han fortsätter:

– Jag kommer inte att tolerera det här utan kommer att skicka en räkning till dem. Det kostar både tid och pengar och dessutom är det en säkerhetsrisk att transportera alla pengar, säger Mikael Axner.

Sylvia Eriksson äger Lundins Mode efter gågatan i centrala Sollefteå och hon sparar minsann inte på krutet:

– Jag är fruktansvärt besviken på dem och i mina ögon är det här frågan om en rättssak, dundrar Sylvia.

Det är framför allt den långa väntan på att pengarna ska hamna på rätt konton som upprör, men också det faktum att serviceboxen i Sollefteå varit ur funktion vid upprepade tillfällen. Inte minst under de senaste månaderna.

– Under tiden som den varit ur funktion har vi blivit hänvisade till Kramfors. De menar alltså att vi ska åka upp emot tio mil tur och retur för att banka våra pengar. Det är också en säkerhetsrisk att gå med pengar till en servicebox som man upptäcker är stängd. Vem vet, man kan vara iaktagen, och då syns det ju tydligt att man tvingas vända åter med alla kontanter.

Det finns ännu flera aspekter i det här som upprör i Sollefteå med omnejd:

– I mitt fall är det vanligt att det dröjer fem-sex dagar innan mina pengar finns på kontot. Med det sagt vill jag påstå att Loomis stjäl pengar från oss. De får ju faktiskt ränta på pengarna under tiden, menar Sylvia.

Enligt handlarna har de här problemen förekommit tidigare också, men det har blivit allt mer påtagligt på senare tid.

Serviceboxen i Sollefteå.

Maj-Britt Arhelm är marknadschef på Loomis AB och känner inte till alla detaljer för just Sollefteå men bemöter kritiken bland annat så här:

– En servicebox är mekanisk och tyvärr kan det vara så att man måste beställa reservdelar med lång väntetid.

Under den tiden måste de från Sollefteå med omnejd åka till Kramfiors – tio mil tur och retur – har du förståelse över att det upprör många?

– Tio mil är långt, det håller jag med om. Men om något oförutsett inträffar så kan det tyvärr bli så.

Det framförs även klagomål mot er över att det dröjer många dagar innan handlarna har sina pengar på sina konton efter att de bankat i serviceboxen?

– Vi har olika boxar och jag har lite svårt att svara på det här. Men normalt ska det inte dröja längre än två dagar innan pengarna är på kontot.

Men här påstås de att man fått vänta upp emot sju dagar?

– Det kan ju hända att de bankat precis efter att vi tömt boxen, sedan infaller helgen, och därför drar det ut på tiden. Eller att de bankat under en dag när vi överhuvudtaget inte tömmer.

Fast här påstår man att de har helt klart för sig vilka dagar ni tömmer serviceboxen

– Det kan vara otur och det är semestertider, jag har själv semester. Men det ska inte behöva vara så här.

Läs också: Ökad vinst för Loomis

Läs också: Kontantlönen är tillbaka

Mer läsning

Annons