Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vild-Hasse tar ton igen: "Man ska ha det som i Kornsjö"

Vild-Hasses paus från Nätra marknad förra året blev förhoppningsvis en engångsföreteelse. För så länge hälsan håller i sig kommer han återigen att sälja sina korvar vid Kornsjön i helgen.

Annons

Efter att ha kört hela natten från Öjeby Kyrkmarknad ligger Vild-Hasse i sin bil och funderar över livet. Om en timme ska han sälja korv på en marknad i Burträsk och till helgen blir det Örnsköldsvik när Nätra marknad anordnas för sitt 74:e år.

– Jag visste inte om jag skulle klara den här resan jag är på nu, jag litar inte riktigt den gamle korvgubben. Men jag menar och hoppas på att komma, säger Vild-Hasse.

Vild-Hasse är tacksam för dagen i Ekshärad då han slogs av idéen om att sälja korv.

Karriären som marknadsknalle tog fart för över 50 år sedan efter att Vild-Hasse stannat till på en marknad i Ekshärad. Där var massa liv, karuseller, ballonger och såklart, marknadsstånd vilket gav Vild-Hasse en idé.

– Mina vänner sa, men vi har ju ingenting att sälja, men jag sa att när chansen kommer så tar man den! Någonting kan jag alltid sälja, berättar Vild-Hasse.

Vild-Hasse som alltid ätit 3-4 korvar innan läggdags köpte korv i affären och ställde sig utanför och sålde dem tre kronor dyrare. När folk frågade om priset sa han att det berodde på transport och kapitalutveckling.

– Jag är ständigt i stridens hetta och har åkt genom hela landet. Jag tittar på andra försäljare som har butiker, de har stått på samma plats hela tiden. Jag är tacksam för vad som hänt mig, säger han.

Vild-Hasse tycker att det är stor skillnad på jobba i trettio grader kallt Jokkmokk i jämföresle med sommarsolen i Kornsjö.

Jörgen Vestin, arrangör och marknadsansvarig på Nätra marknad är glad över Vild-Hasses närvarobesked.

Han ringde för två veckor sedan och berättade att han skulle komma, det känns jättekul, säger han.

Jag har kikat lite på era annonser för Nätra Marknad, bakåt i tiden och ni har ett ganska eget visuellt språk?

– Ja, det har vi nog. Det är nog farsan. Det var han som satte präglen och hade egna idéer och så. Ibland när vi skickar in förslag på annons till tidningen får vi tillbaka att "det är jättebra, men kan ni göra om det och det"? Säger Jörgen Vestin.

Nätra Marknad har annonserat i Örnsköldsviks Allehanda i decennier, alltid med samma typiska visuella språk.

Mer läsning