Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen till Gullvik "under all kritik" – nu rustas den upp med ny sorts beläggning

Vägen till Gullvik – från bron i Vikbotten – har varit dålig i många år. Men nu har kommunen beslutat att den ska rustas upp. Eventuellt med en ny typ av beläggning som skulle sänka kostnaden med två tredjedelar och göra att upprustningen blir klar i sommar.

Annons

Gullviksvägen är, som så många andra vägar i kommunen, lappad och lagad, gropig och spårig. Den hör inte till de allra sämsta – men långt ifrån till de bästa.

De två vägföreningarna i området, Storsands vägsamfällighet och Tallstigens vägförening, har nu reagerat med en skarp skrivelse till kommunen, där de också berör den nya kajen i Gullvik.

Vägföreningarna representerar totalt 128 fastigheter, varav 50 bofasta, men betydligt fler kör vägen. Inte minst under turistsäsongen, då folk ska till och från Gullviks havsbad och camping.

Enligt skrivelsen rör det sig om runt 30 000 fordon som under turistsäsongen tvingas köra en väg som är "under all kritik".

Inte minst för turisternas skull vill vägföreningarna ha "en väg som inte avskräcker".

Och den är på gång!

Vägen ligger i kommunens beläggningsplan som vi tidigare presenterat. 700 000 kronor är anslaget till en upprustning – vilket skulle innebära att hela sträckan från Vikbotten till Gullvik inte kan rustas upp i år, att det blir ett treårsprojekt eftersom pengarna inte räcker till mer än en tredjedel av vägen.

Men – nu talar mycket för att vägen i sin helhet rustas inom relativt snar framtid.

Ansvariga funderar nämligen på att använda en ny typ av beläggning. Eller kanske rättare sagt en gammal typ av beläggning.

Den asfalt som rivs upp när vägar och gator får ny beläggning sparas. När man sedan lägger ny asfalt blandas normalt in ungefär 20 procent av den gamla asfalten.

Tanken är nu är att istället använda 80 procent gammal asfalt i blandningen.

– Vi har inte gjort det tidigare, men det har gjorts i andra kommuner, bland annat i Västerbotten. Jag funderar på att besöka något ställe där det gjorts och se hur det gått, säger Ronny Wikström, beläggningsansvarig vid kommunens trafik- och parkavdelning.

Den nya vägen får sannolikt en helt ny asfaltblandning, med till 80 procent återvunnen asfalt.

En asfaltblandning av den här typen är självklart inte lika hållbar som helt ny asfalt.

– Så är det och vi skulle inte kunna ha den här beläggningen på exempelvis Modovägen. Men vi tror att det kan vara ett bra alternativ för den här vägen, som ju inte har lika hög belastning.

Ronny Wikström tror att kostnaden kan sänkas med två tredjedelar – vilket i praktiken innebär att pengarna han har till sitt förfogande räcker till hela sträckan i år.

Ingenting är spikat, Ronny Wikström vill "räkna på det", men går det som han hoppas och tror kan arbetet starta relativt snart.

– Jag skulle önska att vi kunde börja jobba med vägen direkt, men det ligger några veckor bort. Sedan tar det max en vecka att byta beläggningen.

Mer läsning