Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf tvingades nödlanda på åker – närboende upprörd efter incidenten: "Ska inte sätta skräck i folk"

Flygträningen hade varat i tio minuter för Ulf Jansson. Då tvingades han till en kontrollerad nödlandning – på en åker i Kubbe.

Annons

– Allting skedde helt enligt skolboken, säger 70-årige Ulf Jansson, några dagar efter dramatiken i Kubbe By.

Fast det är inte alla som håller med Ulf Jansson, som har cirka 20 års flygvana – och som är flygmekaniker och flygansvarig i Mellansels Flygklubb.

En som bor i närheten av den plats som Jansson var tvungen att gå ned på är mycket upprörd över det som försiggick i luftrummet över Kubbe By i lördags.

– På ren svenska kan jag säga att jag är heligt förbannad. De ska väl hålla sig i luften; inte åka omkring lågt och på marken, och sätta skräck i folk.

– Jag vet vad jag pratar om, för jag har hållit på med ballongflygning och känner till att det finns regler för hur kontrollerat det ska vara.

Ulf Jansson har förståelse för att en nödlandning med flygplan, och mer eller mindre ett automatiskt eftersök, kan väcka uppmärksamhet och till och skrämma.

Icke desto mindre vidhåller Jansson, som flygutbildar teoretiskt, att det som skedde i lördags var "by the book".

Ulf Jansson var på väg att träna starter och landningar när han efter cirka tio minuter i luften kände av en motorstörning. Efter ytterligare störningar beslutade han sig för att göra en så kallad utelandning.

Rutinerade flygaren Ulf Jansson gjorde allt enligt skolboken, säger han, när han tvingades nödlanda i Kubbe By i lördags.

– Det meddelade jag, också by the book, via radion. Jag hade bestämt mig för att gå ned på en åker.

Landningen gick bra för Jansson.

– Förutom att ena hjulet liksom fastnade lite så att planet fick en vridning som orsakade brott på ena sidans vingar på dubbeldäckaren.

När Ulf Jansson rapporterade läget via radio var det ett par flygare i området som uppfattade vad som var påå väg att ske. Båda dessa sökte sig mot det luftrum som Ulf Jansson befunnit sig, för att kontrollera att inget allvarligt skett.

– När ett av planen kom i närheten var jag på marken och hade börjat montera av vingarna på planet. Jag gav signal om att allt var okej, och jag fick svar på att piloten hade förstått.

Den kritik som kommit till oss säger att den andre piloten, som spanade efter dig, flög mycket tätt över både ladugård och bagarstuga.

– Jag förstår om det kan uppfattas som obehagligt, men piloten var tvungen att gå lågt för att få syn på mig.

Efter incidenten på åkern var Ulf Jansson i kontakt med närboende, som förstod att den kontrollerade nödlandningen hade gått bra.

– Ett tag funderade jag på att sätta ned planet på väg 348, men jag såg att det var väl mycket trafik där nere just då.

– Jag måste ge en eloge till alla inblandade som gjorde att det här sköttes som det ska. På bara tre timmar hade vi tagit planet därifrån tack vare rutiner som vi har i klubben.

Vad händer nu?

– Nu ska det här rapporteras. Sedan, när jag har monterat ned motorn och förmodligen hittat felet, så ska det in en mer detaljerad rapport.

– I sommar får jag låna klubbens plan när jag ska upp. Mitt eget ska jag skruva i under vintern.

Berätta varför du inte önskar flyga över Kubbe By igen.

– Man ska aldrig säga aldrig, men det som hände sätter sig, liksom. Men det är möjligt att jag tar mig dit i framtiden.

Mer läsning