Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket pressat på hastighetssänkning i Bonäset/Bodum: "Frågan är 30 år gammal"

Det ska byggas gång- och cykelväg i Bonäset/Bodum. Det tycker boende där är bra. Däremot kan de inte förstå varför Trafikverket inte säger ja till begäran om hastighetssänkning.

Annons

Onsdagskvällens möte i Alneskolans matsal blev märkligt.

Från Örnsköldsviks kommun kom trafikstrategen Elisabeth Strand Hübinette och infrastrukturstrategen Claes Edblad – och Trafikverket sände Tomas Lundin Larsson, som enligt egen utsago hade gjort en bilresa på den sträcka han var satt att tala om i matsalen.

På andra sidan satt ett tjugotal boende i Bonäset/Bodum. Många av dem har bott i området så länge att de knappt längre vågar hoppas att det någonsin kommer att byggas gång- och cykelväg.

Läs också: Frustrerande att själv driva ärende

– Den här frågan är 30 år gammal, sa socialdemokratiske åldermannen John Norberg.

Han tillade dock snabbt:

– Nej, förresten, det räcker inte med det.

Men nu har processen kommit så långt att precis allt tyder på att det ska byggas en cirka två kilometer gång och cykelväg i Bonäset/bodum. En tredjedel av sträckan rår kommunen om – och de andra två tredjedelarna är Trafikverkets.

Ordföranden i kommunens samhällsbyggnadsnämnd, Leif Lindholm, var tydlig när han sa att kommunala pengar finns för bygget. Lindholm skojade också till det och sa att Trafikverket inte på något sätt skulle kunna komma ur löftet om gång- och cykelväg till de tålmodigt väntande.

Kommunens infrastrukturstrateg Claes Edblad och Trafikverkets Tomas Lundin Larsson fick många frågor att besvara på onsdagskvällens möte.

Om ungefär fyra år kan bygget vara klart – om det går bra under resans gång. Av detaljer att lösa märks bland andra sträckningen, och överenskommelser med ett antal fastighetsägare som bor efter vägen.

Om gång- och cykelvägens behov var samtliga på mötet fullständigt överens.

Den långa Bonäsvägen – oavsett om det är på kommunens eller statens delar – är smal och kurvig, och på många platser är sikten skymd för gångare, cyklister och bilister.

Det som mötet till stora delar kom att hadla om är Trafikverkets inställning till att sänka hastigheten efter Bonäsvägen; i väntan på att gång- och cykelvägen blir byggd.

Läs också: Cykelväg mellan Örnsköldsvik och Själevad prioriteras

Tomas Lundin Larsson beskrev hur Trafikverket vänt på varenda sten för att komma till beslut. Och beslutet lyder att det inte kommer att bli någon sänkning av hastigheten; från 70 kilometer i timmen till 50.

– Trafikverket har kommit fram till att en sänkning inte är en bra idé på grund av att sänkningen inte skulle efterlevas, sa Tomas Lundin Larsson.

– Vägen är så utformad att det kommer att köras fortare än 50 även om det skulle fattas beslut om sänkning. Och även om vi skulle sänka farten så har vi problem i korsningarna.

Lundin Larsson hade lika svårt med sina argument som de boende i området haft med telefonsamtal och namninsamlingar hos Trafikverket.

Läs också: Örnsköldsvik ska bli cykelstad – och så här ska det gå till

– Jag har så svårt att smälta att vägen, som nu äntligen har prio ett hos kommunen och Trafikverket, inte kan få sänkt hastighet. Kan man då prata om prio ett? undrade en kvinna som gjorde sin röst hörd.

Tomas Lundin Larsson:

– Även om vi sänker hastigheten så räcker inte det. Hastigheten måste var och en anpassa. Viktigt är också att man inte kör om bussar som stannat för av- och påstigning.

Elisabeth Strand Hübinette sa att ungefär 90 procent av bilisterna som kör för fort utefter Bonäsvägen är boende i området. De som inte känner till vägen anpassar hastigheten på ett bättre sätt, av osäkerhet för vad som kan inträffa.

– Jag är inte bättre än någon annan när det kommer till att anpassa farten. Vad gör vi själva för att få det bättre? undrade Strand Hübinette.

Mer läsning

Annons