Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skrotbilar i naturen ett växande problem – 80 fordon på en enda tomt

Skrotbilar i naturen har blivit som en tickande bomb. – Problemet fanns inte i samma utsträckning innan skrotbilspremien togs bort, säger miljöinspektör Andreas Ödling och nämner ett aktuellt ärende, med cirka 180 skrotbilar på en tomt.

Annons

Miljöinspektör Andreas Ödling vid en av många skrotbilar i kommunen.

Det blir bara fler och fler skrotbilar som breder ut sig i naturen och på vissa tomter. Andreas Ödling och hans kollegor på Miljö och hälsoenheten får ständigt ta emot klagomål från kommuninvånare, som har upptäckt skrotbilar både här och där.

– Det har blivit ett växande problem, säger han när vi besöker en av de platser där det står ett antal bilar, som inte längre går att använda.

– På just den här platsen har det dock blivit bättre. Han som äger bilarna verkar ha lyssnat på oss, säger han och tittar under huven på en av bilarna – där fortfarande både motor och batteri finns kvar.

Läs även: Har ett 50-tal skrotbilar på sin tomt – nu hotas Sollefteåbon av vite om de inte förs bort

För Andreas Ödling och hans kollegor kräver skrotbilarna stora resurser och att bara spåra en ägare och delge beslut om flytt av fordon kan ibland ta flera dagar i anspråk, då det ofta är flera olika ägare.

– Ägaren kan dessutom ofta göra sig oanträffbar och vara skriven på andra orter, plus ha skulder hos Kronofogden. I lagstiftningen finns det heller inget som heter skrotbil, utan det handlar om ett uttjänt fordon. Rent juridiskt ska det inte finnas något tvivel, säger han och påpekar att en gammal amerikanare kan se uttjänt ut, men samtidigt vara värd mycket pengar. Vi får göra bedömningar från fall till fall.

– Man kan säga att huvudregeln enligt Naturvårdsverket är att om ett fordon kostar mer att reparera än den är värd – då är det ett uttjänt fordon.

Det framför allt miljöinspektörerna lägger vikt vid är själva miljöriskerna, kopplade till den aktuella omgivningen.

– Det rör sig om tungmetaller, oljor, bromsvätska, innehållet i bilbatterier och nedskräpningsintrycket. I modernare bilar finns dessutom airbag med en sprängladdning.

– Det värsta som kan hända – prio ett – är om en bil läcker ut skadliga ämnen i närheten av en vattentäkt eller känsliga vattendrag. Då måste vi agera snabbt, säger han.

I den här skrotbilen finns det fortfarande olja kvar i tanken, plus diverse annat.

Andreas Ödling har svårt att svara på hur många skrotbilar som finns i kommunen, men just nu har han och kollegorna någonstans mellan 15 och 20 ärenden.

– Största ärendet handlar om 180 fordon på en tomt. Där handlar det bland annat om bilar, mopeder och snöskotrar, säger han.

En del i att det har blivit som det är, kan bero på att skrotbilspremien försvann 2007.

– I dag får man kostnadsfritt lämna bilen för skrotning på någon av kommunens två godkända bildemonteringar. Men om den saknar väsentliga delar, har bildemonteringen rätt att ta betalat för att ta emot din skrotbil.

Läs även: Inte tillåtet ha egen bilskrot på sin mark

– Det finns oseriösa som funnit vinning av nuvarande system. På Blocket annonserar dessa att de hämtar skrotbilen gratis för att via fullmakt transportera skrotbilen till bildemonteringen. Transporten till bildemonteringen blir inte av och den hamnar i trafiken eller plockas på värdefulla delar och felparkeras/dumpas på någon tomt. I båda fallen hamnar skrotbilsägaren i en besvärlig situation.

För att komma till rätta med utbredningen av skrotbilar i naturen tror Andreas Ödling att det finns ett par alternativ:

► Någon form av ersättning till skrotbilsägaren för att åtminstone täcka själva transporten till bildemonteringen.

► Tydligare lagstiftning med effektivare sanktioner mot skrotbilsägare, som väljer att dumpa fordonen på annans mark.

– Problemet fanns inte i samma utsträckning innan premien togs bort. Jag tror pengarna var viktiga, säger han.

Mer läsning

Annons