Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rejäl uppryckning av Örnsköldsviks hemtjänst – bara två kommuner i landet har bättre kontinuitet

Ett av de vanligaste klagomålen mot hemtjänstverksamheten är att brukarna ständigt får träffa nya vårdare. Vårdare som de inte känner, och inte hinner lära känna. Örnsköldsviks kommun har dock gjort en rejäl uppryckning de senaste åren och är nu trea i landet när det gäller kontinuitet inom hemtjänsten.

Annons

Hemtjänsten i Örnsköldsvik är tredje bäst i landet när det gäller kontinuitet.

Sveriges kommuner och landsting, SKL, publicerar varje år "Öppna jämförelser". Där kan kommunerna jämföras inom en mängd olika områden; skola, vård, ekonomi, äldreomsorg och så vidare.

Kommunerna lämnar själva uppgifterna och deltagandet är frivilligt, men de allra flesta brukar delta.

Hemtjänstverksamheten finns förstås med på ett antal punkter. Kontinuiteten mäts hos personer med två eller fler besök i veckan mellan 7 och 22 under en tvåveckorsperiod på hösten.

Man räknar ut hur många olika vårdare brukarna haft besök av i genomsnitt.

Örnsköldsvik har historiskt sett legat dåligt till i den här mätningen, men har gjort en rejäl uppryckning de senaste åren.

2015 hade antalet olika vårdare per brukare sjunkit till 8 under tvåveckorsperioden – nästan en halvering från året innan, då siffran var 15.

Med det hamnade Örnsköldsvik på delad tredje plats i landets "kontinuitetsliga". Bara Täby och Emmaboda var bättre med 7.

Örnsköldsvik var överlägset bäst i länet. Näst bäst var Kramfors med 15. Sollefteå och Härnösand hade 18 och Ånge 19. Sundsvall och Timrå hade inte lämnat uppgifter.

En som är väldigt glad över kommunens uppryckning är omsorgsnämndens ordförande Anna- Belle Strömberg (S).

– Vi är så stolta över att vi kommit så långt. Vi var inte bra tidigare, det är bara att erkänna, säger hon.

Enligt Anna-Belle Strömberg försämrades kontinuiteten kraftigt i samband med det så kallade 75/100-projektet för åtta år sedan. Projektet gick ut på att alla kommunanställda skulle jobba antingen 75 eller 100 procent.

– Vi behövde göra någonting, och det har vi gjort, men det har varit ett mastodontjobb – och enheterna har jobbat oerhört bra.

En orsak till förbättringen är mer statliga pengar till kommunernas äldreomsorgen.

– Den socialdemokratiska regeringen har hjälpt oss med ökade statsbidrag. Vi har kunnat lägga mer pengar på hemtjänsten, säger Anna-Belle Strömberg.

Anna-Belle Strömberg är glad och stolt över hemtjänstens starka uppryckning.

Rent konkret i övrigt har det handlat om väldigt många åtgärder: mindre hemtjänstområden, mindre indelningar i grupperna ,bättre schemaläggning, resursplanerare/samordnare som kommit närmare grupperna, och mycket annat.

Ingrid Zinner är tjänstledig enhetschef för Fyrklöverns Servicehus och hemtjänsten i Sidensjö. Nu har hon en tjänst som chefsstöd, en resurs för cheferna. Hon pekar på ett par andra orsaker än de uppräknade ovan:

– Enviktig sak är att poolpassen förändrats. I dag har många hemtjänstgrupper renodlade pooltjänster, det vill säga är det inte så många som jobbar i poolpass som tidigare.

Enligt Ingrid Zinner är de allra flesta brukare nöjda med hemtjänsten. Och Anna-Belle Strömberg tycker sig ha märkt att den allmänna uppfattningen om den blivit bättre.

– Det går ju att lämna synpunkter på kommunens hemsida och otroligt många är positiva. Framförallt märker vi det på sommaren, då många anhöriga är hemma på semester och berättar att de är så glada över att deras anhöriga har det så bra.

Mer läsning

Annons