Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyänget på marsch för säkrare skolväg: "Många kör för fort"

Nyänget utanför Örnsköldsvik har gått från sommarstugeområde till villaområde. Men infrastrukturen har inte hängt med i samma takt och de boende tycker att barnens väg till skolan är en katastrof.

Annons

Nära till vatten, skog och inte så långt ifrån stan. Nyängetborna trivs där de bor – problemet är att ta sig dit. För skolbarn som cyklar eller går till och från Sundskolan innebär det att följa Bergomsvägen några hundra meter. Den saknar vägren och bara hundra meter före nedfarten till Nyänget sänks hastighetsbegränsningen från 70 till 50.

Elliot Jansson, Andrei Mihart Nordin och Alexandru Mihart Nordin bor i Nyänget och går på Sundskolan. Vägen till skolan tycker de känns läskig då många kör för fort och det saknas cykelväg.

– Men många kör för fort ändå, säger Elliot Jansson samt Andrei och Alexandru Mihart Nordin som alla går i årskurs 4 på Sundskolan.

Läs också: Ny GC-väg till Bonäset

En cykelväg står överst på deras önskelista men de har även förslag på andra åtgärder.

– Man kan sätta upp farthinder eller fartkameror. Polisen skulle kunna komma hit och kolla hastigheten ibland också.

Att frågan engagerar de berörda visar inte minst uppslutningen när allehanda.se besöker Nyänget. Ett fyrtiotal personer, både barn och vuxna, samlas för att visa att frågan är viktig för dem.

– Vi önskar att kommunen bygger en gång- och cykelbanan för det är en väldigt farlig väg för barnen att färdas till skolan, framför Henrik Spets gruppens kärnbudskap.

Engagemanget för en cykelväg är stor bland Nyängetvägarna. På den här sträckan av Bergomsvägen är hastighetsbegränsningen 50 men många kör fortare än så. Och vägen har ingen vägren eller trottoar.

– Det bor omkring 55 barn här nu och trafiken till Nyänget ökar stadigt, både sommar och vinter, påpekar Elin Närpin.

Förutom de boende kommer många för att besöka badet, eller vintertid för att åka skridskor på isen.

En namninsamling har man dragit i gång för att sätta ännu mer tyngd och flera Nyängetbor har kontaktat kommunen med krav på en cykel- och gångväg.

En namninsamling för cykelväg pågår.

Redan för tio år sedan togs trafikläget upp i ett samråd för översiktsplan över Nyänget och Genesmon. Man utgick då från en kraftigt utbyggd camping och fornby samt även nya bostäder på ömse sidor om Bergomsvägen. "En trafiksäker gång- och cykelväg mot Sundsskolan bör tillskapas" står det i planen som också förordade en ny nedfart till Nyänget från Västerselsvägen.

Utbyggd camping, verksamhet vid Gene Fornby, nya bostadsområden och nya vägar ingick i framtidsvisionerna för Nyänget år 2006.

Men så har det inte blivit, än i alla fall. Sträckan Bergomsvägen–Vetevägen har i stället i de nya riktlinjerna för cykling, som nyligen antogs av kommunfullmäktige, prioritet 2. En cykelväg på 780 meter skulle kosta 2,8 miljoner kronor att bygga och 66 000 per år att underhålla.

– Priorieteringslistan är dock föränderlig och man kan ändra på utbyggnadsplanen. En nybildad grupp ska titta vidare på hela planen men jag vill inte föregripa deras arbete, säger Claes Edblad, infrastrukturstrateg på Örnsköldsvik kommun.

Han är införstådd med Nyängetbornas önskemål.

– Inget snack om att behovet finns men som alltid är det fråga om resurser och tid när det gäller sådana här processer.

Leif Lindholm (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden:

– Man måste ju väga vägar mot varann så att säga och prioritera utifrån var behoven är störst, ställa nytta mot kostnad, och i nuläget ingår inte Nyänget i planerna.

Leif Lindholm kan inte ge någon tidpunkt för när en GC-väg till Nyänget kan bli verklighet men det finns tänkbara scenarier som kan påskynda processen.

– Om till exempel länsstyrelsen och Trafikverket bidrar går det ju snabbare än om den ska byggas med enbart kommunala pengar. Och om en exploatör bygger nya bostadsområden kan man ålägga denne att stå för en GC-väg, det är fullt möjligt.

Läs också: Ett steg närmare GC-väg mellan Ås och Själevad

Mer läsning