Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missförstånd vid miljökontroll på pizzeria i Örnsköldsvik

Restaurang Safir i centrala Örnsköldsvik fick i början av sommaren besök av kommunen för en kontroll. En kontroll som slutade i flera missförstånd. Missförstånd som nu är uppklarade.

Annons

Läs också: Pizzeria krävs på åtgärder

I den första kontrollen som gjordes anmärkte kommunen på hur städredskap förvarades. Restaurangen fick då riktlinjer om hur de skulle förvara redskapen och rättade sig efter detta.

– Det var bra att få höra om städredskapen, det löste vi på en gång, berättar restaurangägaren Barbro Brix.

Vid det uppföljande besöket började missförstånden. Kommunen bad om en skriftlig rutin kring kebabstocken på restaurangen, men anmärkte inte på hur den hanterades. Skriftliga rutiner kring kebabstocken hade påtalats redan vid första besöket, då det blivit en miss i kommunikationen. Att en skriftlig rutin skulle upprättas hade inte kommit fram till restaurangen.

– Det blev en kommunikationsmiss mellan oss och restaurangen, bekräftar Johanna Innala, miljöinspektör på Örnsköldsviks kommun.

Vid det andra besöket påtalades även hur veden togs in i restaurangen. Något som restaurangen hävdar att de alltid gjort på rätt sätt och aldrig haft några problem med.

– Vi har alltid tagit in den genom framsidan, så som man ska, men det verkade inte inspektörerna förstå, säger restaurangägaren Barbro Brix.

Kommunen gjorde den fjärde augusti ett tredje och sista besök på restaurangen. Ett besök som klarade upp alla missförstånd.

– Allt var uppklarat, berättar miljöinspektören Johanna Innala.

Läs också: Ö-viksbutik får bakläxa

Mer läsning

Annons