Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadsföring av Höga Kusten kostade kommunerna 8 miljoner i fjol: "Vår resa har bara börjat"

Nära 8 miljoner kronor – så mycket kostade marknadsföringen av Höga Kusten de fyra ångermanländska kommunerna förra året. Väl använda pengar, enligt det gemensamma utvecklingsbolagets vd Peter Holmqvist.

Annons

Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand och Sollefteå äger gemensamt bolaget som ska marknadsföra och utveckla världsarvet Höga Kusten. Bolaget har det krångliga namnet Höga Kusten Destinationsutveckling AB.

Läs också: Kramfors vill satsa 17 miljoner på skärgårdsmiljöer – ska locka besökare från utlandet

Bolaget har drygt två år på nacken. Första hela året det var i drift var ifjol och årsredovisningen är nu klar.

Marknadsföringen av Höga Kusten kostar kommunerna – via utvecklingsbolaget – mångamiljonbelopp varje år.

Den visar att 2015 hade bolaget, med fyra anställda, utgifter på nära 7,7 miljoner kronor enligt följande:

Tjänster 2,1 miljoner.

Övriga externa kostnader 2,5 miljoner.

Personalkostnader 3,1 miljoner.

Bolaget har en budget på 6,5 miljoner kronor per år, men "flyttade över" utgifter från det första, icke hela verksamhetsåret till 2015. Därav 7,7 miljoner i fjol.

Väl använda pengar, enligt Peter Holmqvist, tidigare chef för Örnsköldsviks kommuns tillväxtavdelning, nu vd i bolaget:

– Vårt uppdrag är att sälja varumärket Höga Kusten och det är mycket mer nationellt uppmärksammat i dag.

Till och med internationellt:

– Jag skjutsade Tareq Taylor (BBC:s stjärnkock) till Box Destillerier och bad om ursäkt för att bilfärden tog en timme. Han sa att för honom var det en upplevelse i världsklass.

Peter Holmqvist är vd i utvecklingsbolaget och konstaterar att Höga Kusten är betydligt mer uppmärksammat nationellt i dag.

Holmqvist nämner i sammanhanget även besöket av Birka Express i Härnösand och längs kusten, och besluten att förlägga rullskid-VM i Sollefteå (2017) samt O-ringen i Örnsköldsvik (2018).

Läs också: Bra värdskap ska stärka Höga Kustens varumärke – Magdalena Forsberg ciceron genom resan

Han berättar också att han umgås ganska mycket med företrädare för "andra destinationer" och får många uppskattande ord och frågor.

– Kom också ihåg att vår resa bara har börjat.

Att de 7,7 miljoner kommunerna slantade in i Höga Kusten Destinationsutveckling förra året har förräntat sig är dock svårt att leda i bevisning. Statistik kring turism är svårtolkad och ofta inte fullständig.

Enligt siffror vi fått från bolaget (som anger SCB och Tillväxtverket som källa) ökade antalet turistnätter i Höga Kusten med 13,3 procent från 2014 till 2015. Men om det var bolagets förtjänst är svårt att säga.

Antalet turistnätter per år har nämligen ökat stadigt sedan 2011.

Då var antalet turistnätter 252 338 i Höga Kusten, vilket hade stigit till 371 639 fyra år senare. En ökning med 47,3 procent.

Men – i de siffrorna finns inte gästnätter på campingar med.

Sammanfattningsvis: turismen ökar i Höga Kusten, men om det är utvecklingsbolagets förtjänst är oklart.

Bolaget har fram till årsskiftet 2017/2018 på sig att visa att det gör rätt för sig. Så långt gäller avtalet med kommunerna, som vill ha en utvärdering av de första åren innan de beslutar om en fortsättning.

De fyra kommunerna delar på kostnaderna för bolaget utifrån antalet invånare. Örnsköldsvik betalar mest, cirka 2,6 miljoner kronor i år.

Läs också: Modomiljoner i potten i kvalrysaren – så mycket spenderar hockeyturisterna i Örnsköldsvik varje år

Mer läsning