Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glädjebeskedet: Hägglunds får österrikisk order värd en halv miljard

BAE Systems Hägglunds har fått en ny kund för sina bandvagnar. Det är Österrike som köper 32 fordon till ett värde av en halv miljard kronor.

Annons

– En affär som är jätteviktig för oss, säger Tommy Gustafsson Rask, vd på BAE Systems Hägglunds.

Tommy Gustafsson Rask, vd på BAE Systems Hägglunds.

På tisdagen begav sig Gustafsson Rask från Stockholm till Österrikes huvudstad Wien, för att vid lunchtid på onsdagen underteckna avtalet om 32 BvS10.

I första läget var det Försvarets Materielverk (FMV) som hade optionen på 32 fordon av typen BvS10, men optionen är alltså såld till Österrike.

LÄS OCKSÅ: Hägglunds undertecknar stororder med försvaret – ska renovera stridsfordon för 750 miljoner

– Optioner i sig är inte ovanliga i de här sammahangen. Däremot är det inte så vanligt förekommande att de säljs till annan kund, säger Gustafsson Rask.

I och med fordonsordern som är på cirka 500 000 000 kronor håller Hägglunds bandvagnsproduktionen levande.

Nästa år kommer Österrikes vagnar att börja byggas – och leverans kommer att pågå in i det första kvartalet 2019.

– Ett litet glapp kommer det att bli i produktionen, men ordern är självklart viktig för oss, säger Gustafsson Rask.

Hägglunds befinner sig på upploppet när det gäller leverans av 150 bandvagnar till det svenska försvaret, och en ny bandvagnsorder i närtid har funnits med i planeringen.

Vad betyder det här för lagda varsel?

– Tyvärr betyder det inte att något varsel kan hävas, säger Gustafsson Rask.

LÄS OCKSÅ: Hägglunds klar med varslet – och vd:n ser affärsmöjligheter: "Närmast hoppas vi på CV90 i Tjeckien"

Gustafsson Rask går inte in på några detaljer när han säger att det finns en handfull synliga möjligheter ytterligare för företagets bandvagnar.

– Det är hedervärt att många kunder väljer vårt fordon, som är högkvalitativt och har hög framkomlighet.

Hägglunds andra storsäljare – Stridsfordon 90 – hoppas Gustafsson Rask också mycket på. Det pågår redan renovering av svenska CV90, och inom två år hoppas Gustafsson Rask att ett nytt försäljningskontrakt ligger färdigt för underskrift.

– Jag upprepar det jag sagt tidigare; att det är Tjeckien och Polen som ligger som möjligheter närmast i tiden. Sedan ser vi en chans i Australien på lite längre sikt.

Mer läsning

Annons