Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassans beslut tog elva månader – nu riktar JO kritik mot myndigheten

När en kvinna i Örnsköldsvik skulle byta sjukpenning till sjukersättning tog det elva månader för Försäkringskassan att handlägga ärendet. Nu riktar JO kritik mot Försäkringskassan och menar att ett så långt dröjsmål inte är acceptabelt.

Annons

Försäkringskassans ärende om byte av sjukpenning till sjukersättning för en kvinna i Örnsköldsvik var i praktiken klart redan förra året – men det formella beslutet fattades först elva månader senare.

Läs också: Efter sjukskrivningslarmet på landstinget – nu ingriper Försäkringskassan: "Vi behöver sänka sjuktalen"

Av utredningen framgår att Försäkringskassan handläggare redan i november 2014 inlett en utredning och att ärendet i praktiken var klart för beslut i maj 2015.

Men beslutet fattades dock först i april 2016, det vill säga elva månader senare.

Läs också: Långa utredningstider på Försäkringskassan – kraschar Elins ekonomi

Nu kritiseras Försäkringskassan av JO, Justitieombudsmannen, för den långsamma och bristfälliga handläggningen.

Mer läsning

Annons