Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den gamla fabriken har blivit en turistmagnet: "Lätt att förstå varför det är så mycket folk"

I Ångermanland finns många platser att besöka och några av dem drar extra många turister till sig. Allehanda.se har besökt några av dem i serien "Turistmagneterna". Vi börjar med en outlet i utkanten av Örnsköldsvik.

Annons

Från Bremen i Tyskland. Till en outlet i Örnsköldsvik.

Henrik Voss och Ruscha Zarsteck från Bremen i Tyskland.

– När man kommer in och ser sig omkring så är det lätt att förstå varför det är så mycket folk här inne, säger Henrik Voss och Ruscha Zarsteck, som har flera hundra mil i bil bakom sig på semestertrippen.

År efter år kan konstateras att Naturkompaniets outlet i Svedjeholmen är en magnet av nära oförklarliga mått.

Vad är det som gör att Fjällrävenbrallorna och ryggsäcken Kånken har sådan dragningskraft på människor?

– Vi tycker att det är väldigt bra att så många vill komma till oss, säger butikschefen Emma Bylin.

Naturkompaniets outlet i Svedjeholmen besöks varje år av tusentals människor.

Outleten är ett populärt utflyktsmål i Örnsköldsvik.

En åsikt hon inte torde vara ensam om när det kommer till butikschefer. Däremot är det få förunnat att kunna få räkna in så många besökare.

När vi är och hälsar på är det gott om människor i butiken, och hela tiden kommer det in nya kunder.

– Ändå är vädret sådant i dag att många nog väljer badstranden i stället för att häcka här inne. I går var det nästan galet mycket folk – det måste har varit ett par tusen personer, säger Emma Bylund.

Gamla Kånken är fortfarande tokpopulär.

Området vid Naturkompaniets outlet har under alla omständigheter blivit lite fattigare de senaste åren. Först vara det turistbyrån som omgrupperade och tänkte om – och vips fanns ingen byrå kvar där ute.

Och till den här säsongen finns inte längre någon korv- och läskservering utanför outleten. Olika orsaker ligger till grund för att kommunen och Själevads IK inte har kiosken öppen i sommar.

Vad säljer ni mest av?

– Det är det gamla vanliga. Fjällrävenbyxor ligger på första, andra och tredje plats, säger Emma Bylin.

Fyra, då?

– Efter byxorna kommer skjortor, tält och skor. Faktum är att vi säljer rätt bra med klänningar också, ett plagg man kanske i första hand inte förknippar med den här butiken.

Emma Bylund, butikschef.

Två gånger årligen – en gång på hösten och en på vintern – får landets enda Naturkompanioutlet, som alltså finns i Örnsköldsvik, in det som inte sålts till ordinarie pris eller reats bort i de övriga drygt 30 butikerna.

– De som handlar när varorna strömmar in från de andra butikerna har riktigt bra chans att göra klipp.

Vilka är det som stannar upp och kommer in till er?

– Det känns som att alla gör det. Vi siktar ju på att nå 100 000 besökare sammanlagt i juni, juli och augusti. Vi har bra siffror från föregående år, men vi vill självklart fortsätta öka.

– Flest besökare har vi från Tyskland och Norge, men det kommer folk även från Japan och Kina.

Emma fortsätter:

– Man märker när norrmännen kommer in, det handlar om helt andra kundkorgar då. De är bra på att spendera.

Utan sporken är man aldrig riktigt säker där ute.

Henrik Voss och hans flickvän Ruscha Zarsteck är bra på att göra resor.

– De senaste månaderna har det blivit en hel del nya upptäckte för vår del. Vi var i Frankrike innan vi reste hem för att ladda om och ta sikte på Norden.

Efter besök i både Danmark och Norge är paret på resa i Sverige – och då passar det att stanna till i Örnsköldsvik för att söka Fjällrävenbyxor åt Ruscha.

– Den här typen av kläder finns i Tyskland också men här är utbudet fantastiskt. Vi har varit här i bara fem minuter men det ska inte bli något problem att hitta det vi söker.

Hur länge stannar ni i Sverige?

– Det kan bli mellan två och tre veckor. Det vi gillar med ert land är naturen, sjöarna och människorna. Fast vi är här för att vara i naturen inte i affärer eller inne i städerna.

Mer läsning

Annons