Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De boendes krav på Trafikverket – sänka hastigheten på Bonäsvägen

Det är klart att det ska byggas cykel- och gångväg på Bonäsvägen. Många vill även sänka hastigheten i väntan på vägarna men Trafikverket vägrar. Nu har boende skrivit ett öppet brev för att få Trafikverket att tänka om.

Annons

Kommunens infrastrukturstrateg Claes Edblad och Trafikverkets Tomas Lundin Larsson svarade på frågor i Alneskolans matsal den 19 maj i år.

Frågan om det ska byggas cykel- och gångväg vid Bonäset/Bodum har orsakat upprörda känslor i nästan 30 år. När det stod klart att planerna slutligen blir av har en ny kontrovers uppstått. I väntan på bygget vill boende i området sänka hastigheten på Bonäsvägen från nuvarande 70 kilometer i timmen till 50 då vägen är slingrig och ligger nära både Alneskolan och en idrottsplats.

Marianne Lundström är en av initiativtagarna till brevet och hon säger att många är upprörda på grund av barnen.

– Det är angeläget. Föräldrar är rädda för att barnen rör sig mycket där och det är mycket spring till idrottsplatsen, säger hon.

Den 19 maj i år hade trafikverket och kommunen ett möte i Alneskolans matsal för att diskutera planerna på gång- och cykelvägarna. Mötet kom istället att till stor del handla om att sänka hastigheten i väntan på att de nya gång- och cykelvägarna ska stå klara.

Trafikverket menade dock att det inte är någon mening med hastighetssänkningarna.

– Trafikverket har kommit fram till att en sänkning inte är en bra idé på grund av att sänkningen inte kommer att efterlevas, sa Tomas Lundin Larsson på Trafikverket då.

Resonemanget och beslutet upprörde de boende på mötet så till den grad att de nu har skrivit ett öppet brev där de kräver att Trafikverket ska sänka hastigheten.

Marianne Lundström ger inte mycket för Trafikverkets förklaring om att det inte är någon idé att sänka hastighetsbegränsningen eftersom ingen ändå kommer att sänka hastigheten.

– Det är oerhört märkligt. Då skulle det inte vara någon idé för någon att anpassa hastigheten, säger hon.

Det öppna brevet i sin helhet:

"Öppet brev till Trafikverket

Örnsköldsviks kommun och övriga kommuner i landet arbetar just nu med att anpassa och oftast sänka hastigheterna på våra kommunala vägar. Det görs för att rädda människoliv och oavsett protester från bilförare. I en artikel i ÖA Allehanda den 26 juni försvarar trafikingenjör Eva Lundberg en sänkning av hastigheten till 40 km/tim på MoDovägen, en väg med väl tilltagna gång-och cykelvägar, bitvis dubbelfilig och med få utfarter.

Samtidigt nekar Trafikverket i sten att sänka hastigheten från 70 km/tim på väg 1060 förbi skolutfart, stor idrottsanläggning för småbarn, många gående, bitvis starkt trafikerad även av viss tung trafik. En smal, krokig, kuperad väg utan vägrenar. Och där otaliga föräldrar, flera organisationer och enskilda vädjat om sänkning av hastigheten.

För oss utomstående förefaller dessa skilda ageranden från myndigheter ansvariga för trafiksäkerhet, som fullständigt obegripligt! Vad grundar man sina ställningstagande på?

Kommunen hävdar att man sparar människoliv genom att ha väl anpassade hastigheter, vilket även sunt förnuft säger. Trafikverket hävdar vid möte med boende i Järved, Bonäset, Arnäs den 18 maj att bilisterna kör för fort även om man sänker hastigheten!

Alla parter är fullständigt överens om att gång- och cykelväg ska byggas på denna sträcka så snart det är möjligt, det är prio 1.

Vi kräver att Trafikverket tar sitt ansvar och sänker hastigheten i avvaktan på detta.

Järved-Bonäset-Arnäs S-förening

Malin Westman Marianne Lundström

Ordförande Suppleant "

Mer läsning

Annons