Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dålig information och veckolång hissrenovering – boende på Linden kritiska mot Övikshem

Flera av de boende på Linden i Örnsköldsvik riktar stark kritik mot hyresvärden Övikshem. Dålig information och långa renoveringsperioder ligger bakom kritiken. Rullstolsburna Mirjam Kiviniemi kunde inte lämna huset på kvällar och helger under hela tre veckor när husets enda hiss renoverades.

Annons

Flera klagomål har riktats mot Övikshem från de boende i fastigheten Linden i Örnsköldsvik. Kritiken rör sig om allt från extra månadskostnader för en värd som de boende varken vill ha eller har blivit informerade om, till en hiss som var ur funktion i tre veckor.

– Vi var på informationsmöte den första juni med Övikshem och Hyresgästföreningen. Då fick vi veta att vi skulle få betala tvåhundra kronor extra i månaden för en värd, säger Leena Salminen, en av de boende på Linden.

Leena Salminen och Mirjami Kiviniemi är två av de boende på Linden som är kritiska till Övikshem.

Värden är en tjänst som Övikshem ska tillsätta när huset görs om till ett så kallat trygghetsboende. Vad värdens arbetsuppgifter och syfte i huset skulle vara var inget som de boende kände att de blev tillräckligt informerade om.

– Det kan ju finnas folk som inte ens använder värden. Vi vill bara veta vad det egentligen innebär att bo i ett trygghetsboende. Vi känner inte att vi fått tillräckligt med information kring det, säger Mirjami Kiviniemi, boende på Linden.

Maria Flodin, förvaltningschef på Övikshem, säger att värden är en tjänst som ingår när boendet görs om till ett trygghetsboende:

– Värden ska verka för att minska social isolering, skapa aktiviteter och ha kontinuerlig kontakt med de boende. Det är inte tänkt att ersätta någon del av vården eller hemtjänsten.

Men enligt Nicklas Sundell, chefsjurist på Hyresgästföreningen region Norrland, ska kostnaden för värden vara valfri och inte ingå i hyran då det främst rör sig om en tjänst för konsumenter:

– En hyresvärd ska agera efter affärsmässiga principer. Övikshem måste se till vad konsumenten vill ha. De boende har uttryckligen inget behov av en värd. Mitt råd till Övikshem är att de lägger ner det.

Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och Övikshem blev att avgiften för värden skulle ligga som en separat avgift på hyresavin. Samtliga av de boende på Linden skrev dock på Hyresgästföreningens namninsamling för att slippa betala för tjänsten. En namninsamling som Övikshem inte godkände.

– Jag tycker det är märkligt om Övikshem, trots att en majoritet är emot värden, går vidare med tjänsten. Vi kommer fortsätta bestrida det här om inte Övikshem ändrar sig, säger Nicklas Sundell.

– Betalar vi inte de tvåhundra kronorna så hamnar det ju hos inkasso, säger Leena Salminen.

Mirjami Kiviniemi kunde inte lämna huset på kvällar och helger i tre veckor när hissen renoverades.

Utöver den extra kostnaden riktar de boende på Linden kritik mot Övikshem för att den enda hissen i huset var ur funktion i tre veckor. Mirjami Kiviniemi, som är rullstolsbunden och bor på femte våningen, kunde då inte ta sig ut ur huset på kvällar och helger under de samtliga tre veckorna.

– Jag var tvungen att ringa en eller två timmar innan jag skulle ut på ett ärende på vardagar, för att hissen skulle kunna skickas upp manuellt.

När renoveringsarbetet inte pågick fick Mirjami helt enkelt stanna inne. Som ersättning kommer de boende i Linden få en tioprocentig reducering av en månadshyra, vilket för Mirjami rör sig om lite över fyrahundra kronor. Den som upplevt mer besvär än gemene man under renoveringsperioden får lämna in en enskild ansökan om större ersättning, enligt Övikshem.

För Mirjami innebär boendet även andra svårigheter. I det nyrenoverade badrummet sitter eluttaget alldeles för högt upp, över 180 cm upp på väggen. När hon tog upp det med Övikshem fick hon till svar att de inte kan placera ett uttag var som helst i ett rum. Nu måste hon ta hjälp av hemtjänsten varje gång något behöver laddas i badrummet.

– Min önskan är att Övikshem åtminstone ska ta hänsyn till alla som bor i deras hus, säger Mirjami.

Maria Flodin på Övikshem anser att eluttaget handlar om lägenhetsanpassning:

– Har man ett handikapp, då är det en bostadsanpassningsfråga. Då får man titta på det enskilda fallet. De skåp vi sätter in i badrummen är ju utformade på ett sätt, och det är samma som vi köper till alla våra lägenheter.

Problem på trygghetsboende:

Problem på trygghetsboende:

Mer läsning