Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

82-åringen får rätt till slut mot svartlistat telekombolag: "De krävde 4000 kronor för att låta mig avsluta"

När den 82-årige Ö-viksbon ångrade sin nya telefonitjänst hos Svenska Telebolaget krävde de en brytavgift på 4000 kronor. Nu ogiltigförklaras avtalet på grund av knapphändig information.

Annons

– Jag trodde att jag pratade med min nuvarande operatör och svarade på alla frågor. Men det visade sig vara ett annat bolag. När jag ringde dem om fakturan jag fått krävde de 4000 kronor för att låta mig avsluta. Det är hemskt, rena bluffen, säger Ö-viksbon.

Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut att rekommendera en upphävning av avtalet grundar sig i att mannen inte fått den information som enligt lag ska förmedlas om ångerrätt vid ett avtal. De motiverar det med att tidsfristen för att frånträda köpet därmed aldrig börjat löpa.

Svenska Telebolaget menar på att mannen fått korrekt information om ångerrätt, både vid tecknandet av avtalet och i sitt välkomstbrev. Men ARN anser att det varken framgår i brevet eller i ljudinspelningen från samtalet.

Mannen är inte den enda som drabbats av Svenska Telebolagets aggressiva metoder. Konsumentombudsmannen (KO) har tagit emot mängder av klagomål och det är framförallt många äldre som drabbats då de ingått avtal utan tillräcklig information och ibland utan sin egen vetskap.

– Alla som drabbats är väldigt gamla. Jag tror inte att någon varit under 72 år. Men det är ofta anhöriga som ringer in och anmäler, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen.

Nyligen utfärdade Stockholms tingsrätt ett interimistiskt beslut mot Svenska Telebolaget. Det grundar sig i de vilseledande metoder bolaget använder i sin telefonförsäljning. Beslutet är också förenat med ett vite på en miljon kronor för varje vecka som Svenska Telebolaget inte efterföljer de krav om korrekt avtalsinformation som KO ställer. Beslutet fungerar på samma sätt som en dom.

– Om de ändå fortsätter blir det en miljon i veckan, och det brukar ju avhålla bolagen, säger Carolina Andersson.

KO:s tips:

* Spärra ditt nummer hos NIX för att slippa ovälkomna samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.

* Prata inte med telefonförsäljare. Lägg på luren om du inte är helt säker på att du är intresserad.

* Om du blir drabbad och får fakturor från ett företag som du inte har något avtal med, bestrid alla fakturor. Skicka tillbaka dem och skriv "avtal saknas". Fortsätt bestrida fakturorna även om de går vidare till inkasso. För att ett bolag ska få rätt måste de stämma i domstol och då även bevisa att ett avtal finns.

Det är många ädre som drabbas av telekombolagens aggressiva metoder.

Mer läsning