Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

40-sträckan på Modovägen upprör – kommunen: "Trafiksäkerheten viktigast"

Förra tisdagen sänktes farten på Modovägen. Många har reagerat på de nya lägre hastighetsbegränsningarna. Men kommunen anser att ändringarna var nödvändiga.

Annons

40-sträckan längs med Modovägen innan den blir dubbelfilig.

Tisdagen den 21 juni sänktes hastighetsbegränsningarna på sträckan längs med Modovägen från gamla stationshuset till Hörnett-rondellen. Tidigare hastighet alternerade mellan 50 km/h och 70 km/h men har nu alltså ändrats till 40 km/h och 60 km/h trots att sträckan delvis är tvåfilig.

De nya hastighetsbegränsningarna är en del i kommunens plan att anpassa hastigheterna så att de bättre speglar hur skicket på vägarna faktiskt är. Trots det är många framförallt upprörda över att hastighetsbegränsningen är 40 på den dubbelfiliga sträckan som går från korsningen vid Cisternvägen till Varvsbergsvägens busshållplats, en sträcka på nästan 500 meter.

Eva Lundberg jobbar som trafikingenjör på Örnsköldsviks kommun och hon kan förstå att vissa är frustrerade men säger också att trafiksäkerheten kommer först.

– Visst kan jag förstå att folk tycker att det går för sakta. Men är det värt att riskera andra människors liv för att köra fortare? Man måste anpassa efter hur det ser ut. Trafiksäkerheten är det viktigaste, säger hon.

På kommunen anser man att hastigheten på vägarna har varit för hög sett till faktorer som exempelvis underlaget på vägen, hur gång och cykelbana är separerade med bilväg och ifall entréer till hus ligger nära bilvägen. Målet är att anpassa hastigheten så att det blir mer jämlikt överallt.

– I det här arbetet finns det en tidsplan. Det är ett jättearbete och de har valt att dela upp centralorten kontra ytterområden i olika etapper. Det ska bli mer likt i alla Sveriges kommuner, säger Eva Lundberg.

Även E4:an som går genom centrala Örnsköldsvik kommer att få liknande hastighetsbegränsningar som Modovägen, det vill säga 40 och 60, i framtiden. Detta trots att även den vägen stundtals är dubbelfilig.

Trots att många har hört av sig till kommunen angående de lägre hastigheterna anser Eva Lundberg inte att de nya hastighetsbegränsningarna är onödiga.

– Många som hör av sig säger att bilarna är säkrare nuförtiden men människokroppen är samma som tidigare. Det finns också människor utanför fordonen och oftast finns ingen gång- eller cykelbana. Vi vill rädda liv genom att anpassa hastigheten. Den finns där av en anledning, säger hon.

40 km/h är den nya hastighetsbegränsningen.

Mer läsning

Annons