Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mystisk strömbrytare bakom lastningsolyckan på Bollsta sågverk

Nu visar en utredning vad som orsakade olyckan då en lastkran på ett fartyg kollapsade på Bollstasågen i juni förra året.

Annons

I början på juni i fjol inträffade en arbetsplatsolycka på Bollsta Sågverk då en lastkran på ett fartyg kollapsade. Nu visar utredningen från Statens haverikommission att fartygets kran var manipulerad med en extra strömbrytare, som förbikopplade viktiga gränslägesbrytare och därmed upphävde stoppläget för kranen.

Läs också: Allvarlig olycka på Bollstasågen

En lastkran på ett fartyg vid Bollsta sågverk kollapsade vid olyckan i fjol. Kranen var manipulerad med en extra strömbrytare visar en utredning.

Den extra strömbrytaren har inte upptäckts vid kontroller av fartyget, och det är oklart hur strömbrytaren har kommit till. Enligt Haverikomissionen kan den ha kopplats in för att kunna sänka kranen extra lågt, och för att få extra räckvidd i samband med lastning och lossning.

Vid utredningen har det framkommit att egenkontrollerna på fartyget inte utförts på ett sådant sätt att strömbrytaren har kunnat upptäckas, och att besättningen därför inte var medveten om den bristande säkerhetsfunktionen. Kranföraren ska inte heller ha genomfört en fullständig kontroll av kranen innan körning.

Läs också: Han blir ny chef på Bollsta sågverk

Det konstateras också i samband med utredningen att det fanns bristande rutiner i hamnen rörande lasthantering och dokumentation av arbetsrutiner.

Efter händelsen har både SCA och rederiet, Bulkship Management AS, vidtagit åtgärder som kompletterande rutiner och checklistor. Rederiet ska också senast i september vidta åtgärder för att säkerhetsställa att kontroller som genomförs enligt fartygets säkerhetsstyrningssystem verkligen görs på ett fullständigt och korrekt sätt.

■ ■ För mer nyheter om Kramfors, klicka här – och följ Allehanda.se Kramfors på Facebook.

Mer läsning

Annons