Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MS-patient utan medicin i över en vecka – får ingen hjälp: "Det är ren nonchalans"

Lars Bylund har sjukdomen MS, men har inte fått sin nattmedicin. Han har under fem dagar ringt Sollefteå sjukhus för att få ett recept utskrivet. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort. Sköterskorna säger att läkaren ska återkomma, men hittills har telefonen inte ringt.

Annons

Lars Bylund, som bor i Bjärtrå i Kramfors, har sjukdomen primär progressiv MS. För någon vecka sedan överdoserade han sin dagliga medicin eftersom han fick spasmer under natten, vilket gjorde att han inte kunde sova.

När han vaknade kunde han inte röra sina ben. Då ringde Bylund till MS-teamet på Umeå Universitetssjukhus för att rådgöra om sin medicinering. Han fick till svar att han skulle börja med en ny nattmedicin för att undvika att tappa känseln i benen.

– De sa att jag skulle prata med min läkare för att få receptet utskrivet. Jag sa att det inte finns någon här att prata med. De sa "Det måste det väl finnas, men vi har tyvärr ingen här som kan hjälpa dig", berättar Lars Bylund som är skriven vid Sollefteå sjukhus.

Lars Bylund har väntat på att få sitt recept utskrivet i över en vecka.

Han ringde till Sollefteå sjukhus för att få hjälp. Enligt Bylund har han ringt till allmottagningen där sköterskorna tar emot hans uppgifter och därefter säger att hans läkare ska ringa upp. Lars Bylund ringde torsdag och fredag förra veckan. Denna vecka har han ringt måndag, tisdag och onsdag. I dag, fredag, väntar han fortfarande på att någon ska ringa tillbaka.

– Det är ren, jävla nonchalans. Så upptagen kan man inte vara, säger Lars Bylund, som är tydligt upprörd.

Han säger att det heller inte är någon idé att vända sig till andra mottagningar som vårdcentralen eller sjukhusen i Sundsvall och Örnsköldsvik. Det har han tidigare gjort i andra ärenden.

– De hänvisar mig bara tillbaka till det sjukhus där jag hör hemma, det finns ingen anledning att försöka längre, säger Bylund.

– Vem ska jag prata med om jag inte har någon att prata med? Jag kan gå till Ica och prata med kassörskan. Jag kommer få samma svar, säger Lars Bylund frustrerat.

Lars Bylund har ringt allmottagningen på Sollefteå sjukhus i fem dagar. Trots det ringer ingen tillbaka.

Han vet inte vad han ska göra om sjukhuset inte kontaktar honom snart.

– Jag får väl helt enkelt fortsätta stöta på i så fall. Man måste vara väldigt påstridig om det ska hända något. Jag får väl bråka, men de som är äldre än jag kanske inte orkar.

Tillförordnad länsverksamhetschef för Medicin i landstinget, Eva Sjöström, har själv inte fått några signaler om att hennes personal inte skulle kunna uppfylla sina löften om att ringa tillbaka till sina patienter.

– Jag kan eller ska inte uttala mig i enskilda ärenden, som jag dessutom inte är insatt i. Jag kommer kontrollera med min personal om det finns några indikationer på att vi inte kan uppfylla sådana löften. Är det så att en patient inte får sitt löfte uppfyllt ska man vända sig till sin klinik igen för att ta reda på varför man inte har fått något svar, säger Eva Sjöström.

Mer läsning