Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karin Näslund: Vi står starka i lokaljournalistiken

Annons

Karin Näslund, chefredaktör för Sundsvalls Tidning, Örnsköldsviks Allehanda, Tidningen Ångermanland, Sundsvalls Nyheter, ST.nu och allehanda.se.

I november 1975 gjorde jag debut i lokalpressen. Det var någon vecka efter min födelse och mina föräldrar berättade om min entré i världen genom en bild i Nya Norrland. Bilden klipptes sedan omsorgsfullt ut och hängde kanske på kylskåpet en stund innan den förpassades till en byrålåda.

På den tiden var lokaltidningen en självklar nyhetskälla för både små och stora nyheter.

I dag, snart 41 år senare, ser nyhetskonsumtionen helt annorlunda ut – och på samma gång är det mycket som är sig likt. Vår nyfikenhet på omvärlden och vad som händer i vår närhet är stor. Vi vill veta hur den nya vägen är tänkt att dras, vad grannhuset såldes för och stolta nyblivna föräldrar vill fortfarande visa upp sina underverk för världen.

Skillnaden är att vi tar del av nyheter på så många olika sätt nu. Visst, även på sjuttiotalet var tv och radio viktiga nyhetsförmedlare jämte tidningen, men den digitala revolutionen har helt förändrat våra medievanor. I dag är valmöjligheterna enorma. Somliga läser enbart papperstidningen, andra använder sociala medier som huvudsaklig nyhetskälla, en tredje förlitar sig till pushar från nyhetsappar i telefonen och ytterligare någon surfar till nyhetssajter för att hålla sig uppdaterad. För de flesta av oss är det troligen en kombination av olika sorts nyhetsrapportering som gäller.

Här hittar vi några av de stora utmaningarna för oss som lokal nyhetsförmedlare. Självklart vill vi att du ska kunna ta del av våra nyheter på det sätt som passar dig bäst för tillfället. Och det skiljer inte bara mellan olika personer, utan också mellan olika sorts innehåll.

För oss räcker det inte längre att bara rapportera om nyheter, det gäller att hitta rätt sätt att nå ut till publiken vid varje givet tillfälle. Det som en gång var så självklart – skicka tidningen till tryck och dela ut till prenumeranterna – är i dag en mer komplex process. Vi har, så att säga, nya sorts postlådor att nå ut till. Vilken nyhet ska vi skicka ut som push? Vad är lämpligt att berätta i sociala medier? Det är frågor som vi löpande tar ställning till, och varje nyhet bedöms för sig.

Samtidigt består papperstidningen med sitt unika sätt att presentera en blandning av nyheter och annonser. Hur länge är det nog ingen som med bestämdhet vågar sia om, men så länge tillräckligt många vill betala tillräckligt mycket för att få nyheterna hemburna så kommer vi att leverera högklassig journalistik även med trycksvärta.

För när det kommer till den lokala journalistiken står vi starka. Den digitaliserade världen ger oss också stora möjligheter. Tack vare nya sätt att distribuera vårt innehåll så når vi fler läsare än någonsin tidigare. Det gör mig stolt som en nybliven förälder!

Och det där tidningsklippet från Nya Norrland finns kvar –nu i en byrålåda hemma hos mig.

Karin Näslund

Ansvarig utgivare och tf chefredaktör

+ Juli. Sommarmånadernas sommarmånad. Ljusa kvällar, solvarma klippor och svalkande havsdopp – passa på att njuta!

Myggen, knotten, bromsarna och myrorna. Ibland längtar jag till vintern ändå.

Mer läsning

Annons