Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höga kustens turistnäring närmar sig ännu en rekordsommar: "Otroligt roligt"

Turistnäringen i Höga kusten är för sjätte året i rad på väg mot rekordsiffror. Omsättningen och besökssiffrorna pekar på en uppåtgående trend som skapar en ökad framtdstro i regionen.

Annons

– Det känns tydligt att det är väldigt många turister som kommer hit och stannar mycket längre än de gjort tidigare, säger Peter Holmqvist, vd på Höga Kusten Destinationsutveckling AB.

Statistiken från SCB för årets besöksnäring trillar inte in förrän i oktober, men redan nu finns tydliga tecken på ännu ett rekordår. Uppgifter från regionala aktivitetsföretag och restauranger vittnar om ett stort inflöde av turister till området.

En viktig faktor för utvecklingen är att lokala entreprenörer tänker utanför kommungränserna och på Höga kusten som en helhetsregion.

– Känslan jag får är att man ser det bredare. Är man i Sollefteå tipsar man om Hemsö fästning i Härnösand exempelvis. Vi har fått ett Höga kustentänk som är jätteintressant, säger Peter Holmqvist.

Att Sverige dessutom blivit ett mer attraktivt alternativ för semesterresor är något som Holmqvist poängterar:

– En tydlig trend som syns i hela Sverige är att folk turistar mer hemma nu än man gjorde tidigare. Man är kanske inte less på Thailand, men man vill göra annat också.

– En annan trend som märks är vandringsturismen. Man vill motionera och komma ut och vandra, och kanske inte med 40 kilo på ryggen i en nationalpark, utan man vill göra kortare dagsvandringar. Och då passar ju vårt område förträffligt, med all natur som vi har runtomkring.

En annan viktig faktor för den regionala besöksnäringen är marknadsföringen i andra länder. Höga Kusten Destinationsutveckling AB har tillsammans med Visit Sweden arbetat mycket mot den finska marknaden med såväl annonsering som medverkan på mässor och evenemang.

– Österbotten är ju en viktig närmarknad för oss. Även Tyskland och Nederländerna ser vi som en prioriterad marknad i framtiden. Sen har vi våra trogna gäster från Norge, inte att förglömma.

Vad innebär det här uppsvinget för Höga kustens framtida utveckling som turistregion?

– Det som är bra är att ju mer besökare vi får hit, desto mer anledning finns det för företag att investera här. Det kan ju vara besöksanläggningar och andra typer av verksamheter som ser Höga kusten som ett intressant område att vara i, säger Peter Holmqvist.

Peter Holmqvist, vd på Höga Kusten Destinationsutveckling AB, tror på Höga kustens turistnäring.

Mer läsning