Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Underfarten renoveras ännu en gång – stora problem med inträngande vatten

Underfarten vid järnvägen intill handelsområdet i Härnösand har blivit ett riktigt sorgebarn. Trots åtskilliga reparationer kvarstår problemen med inträngande vatten. Nu är det dags igen och en vägbana är avstängd.

Annons

Det var i samband med bygget Ådalsbanan för sex år sedan som underfarten på Bondsjöleden byggdes.

Redan tidigt uppstod problem med inträngande vatten från betongväggarna - vatten som vintertid blev till isklumpar på vägbanan och orsakade trafikproblem.

Uppgifter gör gällande att det är ett för högt grundvatten som orsakar vatteninträngning på vägbanan och i fem år har Trafikverket och entrepenören Peab försökt finna en lösning på problemet.

– Vi hoppas och tror att den här reparationen ska räcka, säger Mats Söderberg, projektledare för broar på Trafikverket.

Läs också: Ett problem avlöser det andra i Härnösands underfart – vattenläckage tätas

Arbetet, som är ett garantijobb från Peabs sida, påbörjades den 25 juli och väntas pågå i två till fyra veckor till.

Arbetet sker i flera olika etapper där både betongväggen och vägbanan bilas upp. För att täta vattenläckaget ska fogar mellan betongelementen i väggen tätas på några ställen.

Läs också: Se upp för bulorna under järnvägen

Under tiden kommer en vägbana hållas stängd för trafik.

– Vi misstänker att rörelser i marken uppstod under byggtiden så att fogbanden tog skada. Inom kort ska vi ha ett möte med Peab för att se om fler saker tillstött under arbetet som pågår, säger Mats Söderberg.

Redan ifjol gick den femåriga garantitiden ut, men vid besiktningen då upptäcktes felaktigheter som nu åtgärdas.

Det är först efter en godkänd slutbesiktning i år som Trafikverket kan överlämna underfarten till kommunal ägo.

Läs också: Vatten läcker in genom tunneln

I två till fyra veckor till ska arbetet på underfarten pågå.

Mer läsning