Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Raggarkungen som blev fastighetshaj – nu öppnar Calle bilmuseet i Härnösand

Han är raggarkungen som blev fastighetshaj – och kung även på det området. Men skinnpajen och bilintresset har han kvar. Till slut hade Calle Lundqvist samlat på sig så många veteranbilar att det räckte till ett helt museum. Första året blev en succé. Och på söndag öppnar han för en ny säsong.

Annons

Läs mer: Stenhammar skänkte veteranlastbil

Det första som möter besökaren utanför Härnösands bilmuseum är en vit P 1800 parkerad på taket.

Inne i själva bilhallen står skönheterna på rad. En hall fylls bara med svenska folkhemsbilar. Och det är inte vilka modeller som helst, många gjordes i begränsad upplaga.

Calle Lundqvist låter ögonen vila på en glänsande röd Renault pickup med mycket mässing byggd 1914, utställd bland de andra klenoderna. Innan den kom till Sverige stod den undangömd på en loge i Paris.

– Det är många som har försökt sig på att renovera den i nyskick, men det är bara jag som lyckats, berättar Calle.

Det är en salig blandnig av bilar. Här finns också en egen avdelning med enbart ryska bilar, där en av Stalins limousinbilar blandas med militärfordon.

Med 4 000 utställningskvadrater i åtta temahallar är museet landets största i sitt slag.

Nu slår Calle Lundqvist upp portarna för en ny säsong på Härnösands Bilmuseum.

Totalt 180 bilar fyller upp ytorna. Från den knallgula Tjorven (postbilen på 70-talet) till en Rolls Royce, värd minst tio miljoner kronor. Några rariteter är borta sedan premiäret, men istället har ett 30-tal nya tillkommit. Bland nytillskotten märks en gammal engelsk taxi, som lär ska ha tillhört Carl Bildt för många år sedan.

Nytt för i år är också en avdelning med bara gamla mopeder och en bensinmack, Mobil, som fraktades från USA till Sverige i slutet av 50-talet och försåg bilar med bensin i Torsboda en gång i tiden.

Läs mer: Nystartat bilmuseum gör succé

Calle, som led av läs- och skrivsvårigheter, under skolåren har aldrig låtit sig hindras av sitt handikapp. Han har alltid gillat att skruva, det började med mopeder för att senare fortsätta med glänsande amerikanare med V8-motorer.

Vad är det som är så fascinerande med den här typen av bilar?

– De har en extremt vacker design och alla detaljer bildar en perfekt helhet; från karossen- till inredningen. Det är helt enkelt otroligt vackra bilar från en tid som aldrig kommer tillbaka.

Calle Lundqvist framför sin favoritbil på museet, en Ford Rooster från 1931.

Calle har länge drömt om att visa upp sina bilar för en större menighet. Och ifjol kunde han äntligen slå upp portarna till sitt bilmuseum. Premiäråret blev en succé med ett snitt på 100 besökare per dag.

Men Härnösands fastighetskung slår sig inte till ro för det.

– Nej, man måste ständigt utveckla den här typen av verksamhet för att hålla intresset vid liv, säger han.

Fler än 100 besökare kommer med all sannolikhet på premiärdagen - för då bjuder Calle Härnösandsborna på entrén.

Läs mer: En man – 150 bilar

Postbilen Tjorven byggdes i Kalmar under åren 1969-1971. Drivlinan kom från holländska DAF.

En Volvo P1800 som Calle fått låna av kvinna som fick bilen på sin 18-årsdag. I år fyller hon 60 år.

En Renault pickup från 1914 som Calle renoverat på egen hand. Bilen stod under många år undangömd på en loge i Paris.

Rolls Royce som en gång i tiden värderade till 10 miljoner kronor. Det är lätt att gissa att den i dag betingar ett betydligt större värde.

Brandbilarnas Rolls Royce. En Lincoln brandbil från 20-talet.

En nyhet för året på bilmuseet: Chevrolet Bel Air från 1957.

En Taunus från -54 står uppställd i hallen som huserar svenska folkbilar.

Mer läsning